אין סמכות מלבדיך

אני מת על סרטים דוקו-מוזיקליים. זה תמיד מרתק לחשוף את הוילון ולראות מה קורה שם מאחורי הקלעים, לפגוש מול עדשת המצלמה את הבן אדם שנמצא מתחת לדמות הרוק סטאר שאנו בונים בעיני רוחינו. בשוטתות שלי ברשת אני נתקל מדי פעם באיזה סרט שכזה ובדרך כלל משתף אותו בטוויטר. אבל בהרבה מקרים אף אחד לא רואה את זה, או שהסרט מתפרסם בבלוג אחר, אז הבנתי שהגיע הזמן לכבד סרטים טובים שכאלה בפוסטים משלי.

והנה הגעתי לי באסוציאטיביות רשת קוסמית, לינק אחרי לינק אחרי לינק, לסרט דוקומנטרי מאיר עיניים על להקת ה-Pאנק Crass (נא לדלג לסרט למטה למי שרוצה לראות ואין לו כוח לזיוני השכל שלי). לפני כן רק שמעתי את שמם, אך לא שמעתי את המוזיקה שלהם או על האידאולוגיה שלהם. על קצה המזלג, כי אני רחוק מלהיות מומחה, הם להקת Pאנק אנרכיסטית עם אידאולוגיה אנטי ממסדית, פרו אקטיביסטית בחזיתות שונות כמו פציפיזם, פמיניזם, אנטי גזענות, וכו'. לויקיפדיה המומחיות.

עכשיו, תמיד יש ריבים בסצינת הפאנק מי פאנק ומי לא פאנק (להלן דוגמה בתגובות למטה). הפיתרון שלי לסוגיה הוא שפשוט יש משמעויות שונות למילה פאנק, אפילו רק בתוך ההקשר המוזיקלי-חברתי שלה, כך שהויכוח הזה מיותר, בטח כאשר תחת מטרית הפאנק יש מקום להמון אידאולוגית וכל מיני תת-ז'אנרים מוזיקליים. אולי הויכוח לא מיותר, בכל זאת רוב הפאנקיסטים אוהבים להוציא את זעמם בכל מיני צורות ולהשוויץ שהם יודעים הכל, אז בכיף.

אממה, אחרי שראיתי את הסרט הזה על קראס, הבנתי שהם אולי קיימו את אידאת הפאנק הלא מוגדרת הזאת באופן הכי אמיתי שאפשר. בעוד שהראמונז היו פופיים וחסרי אג'נדה, הסקס פיסטולז ניסוי בהנדסה גנטית של מלקולם מקלארן, והקלאש הצלחה מסחרית מסחררת, קראס אשכרה התנהגו וחיו באופן אחר לגמרי, שלא לדבר על זה שהם היו הרבה יותר פוליטים חברתיים ואמנותיים לעומת רוב או אולי כל הדברים שהיו אז בשלהי הסבנטיז.

מעבר למבט היסטורי-מוזיקלי-פוליטי-שיווקי על הלהקה, יש בדוקומנטרי זווית סופר מרתקת על חיים אלטרנטיביים מחוץ למרוץ הקפיטליסטי מטריאליסטי אחרי הכסף. ולא דרך עיניים זגוגות של איזה אידאליסט בן טיפשעשרה, אלא דרך עינייהם של חברי קראס שהיו שם ועשו את זה והחכימו מזה בעשרות מונים. ומה שהכי קשה בדוקומנטרי זה שבעצם מרחף לו סימן שאלה מאוד גדול סביב האפשרות לצאת מהמירוץ היום ולהתקיים בשלום.

אתם מוזמנים לצפות בסרט ולבקר באתר של יוצריו Mini Movies לעוד סרטים דוקומנטרים מעניינים שיש שם להנאתכם. צפייה מהנה!

[flv:http://www.minimovies.org/video/Crass/Crass-%20there%20is%20no%20authority%20but%20yourself.flv 480 368]

עכשיו שראיתם את הסרט, מה אתם אומרים? קראס היו באמת יותר פאנק משאר החבורה? ומה לגבי חיים אלטרנטיביים מחוץ לעולם הקפיטל, האם זה מן האפשר היום?

  1. קסטה says:

    יש לי אוסף מכובד סרטים דוקו-מוזיקליים כולל סדרות, הרבה דגש על פאנק. אם אתה רוצה עותק או אפילו סתם רשימה רק תגיד :-)

התגובות סגורות.