ראיון עם קין והבל 90210: קרקס בוגר יותר

קין והבל 90210 הם כמו סדרת הטלוויזיה הטובה אי פעם: אוז. אוז - בהפקת HBO - הראתה את כל הצדדים של הקיום האנושי דרך חייהם של האסירים והסוהרים בבית הכלא. אוז שילבה בין אלימות לפילוסופיה, גזענות ואחווה, ושטן ואלוהים בעלילה מתפתלת כמו שביל הנחש. כך גם המוזיקה של קין והבל 90210: מורכבת ופשוטה, שטותית ורצינית, מטורפת ובעצם הכי שפויה בעולם, מלאה בהפתעות ותפניות משונות.

ביום שבת 24.1 קין והבל 90210 ישיקו את אלבומם השני "וידאודרום". אירחתי בשבוע שעבר את המתופף האדיר-מתוק של הלהקה, איתמר לוי, ונשמע שזו היצירה הכי שאפתנית וגרנדיוזית שנעשתה אי פעם בישראל. אני רואה את ההרכב בהופעות כבר שש שנים, ואני מצפה שהם יחריבו את הבארבי ולהשאיר מאחוריהם פטריית עשן ענקית וקרינה רדיואקטיבית שתדביק, לאט לאט, את כל המזרח התיכון במטאל הגאוני שלהם.

כדי להתכונן לדיסטופיה, ראיינתי במייל את הלהקה וגיליתי איזה אייקוני תרבות משפיעים עליהם, למה לקח להם כל כך הרבה זמן וכסף להקליט את "וידאודרום", ולאיזה הפתעה רטובה (אולי) תזכו בדוכן ההדסטארט.

מדוע קראתם לאלבום החדש על שם הסרט "Videodrome"? באיזה אופן הסרט השפיע עליכם?

"הוידאודרום והפילמוגרפיה של קרוננברג השפיעה רבות על כתיבת האלבום. אמנם ראינו את הסרט בתור בני נוער, וכתבנו את האלבום לפני כארבע שנים אך הקונספט האמנותי אליו חתרנו והאמירה החתרנית של הסרט נשכה ועד היום קודחת במוחינו. קרוננברג ביקש לחשוף בסרטו את העוולות אליהן הקדמה יכולה להוביל אותנו בין אם זה אקסטרים סקס ואלימות או התמכרות לריגושים וירטואלים. דרך סיפור קטן על אדם שנחשף ע"י טכנאי בחברת המולטימדיה שהוא עובד לסרט "סנאף", ועד היווצרות גידול נוראי במוחו שאליו הוא חייב להכניס סרטי וידאו כדי להשלים לעצמו את ההתמכרות לאותו סרט. אני חושב שזאת הסיבה העיקרית למה הסרט הקדים את זמנו- אנחנו חיים בעידן שבו בני האדם חשופים למידע וריגושים לטווח ארוך כבר אינם מחזיקים שלעצמם. תשוקה התחלפה באהבה, בני 11 מקיימים יחסי מין, אמא שלי גולשת בצ'אט רולט ואנשים הורגים אחד את השני בשידור חי. האמת הרבה יותר משוגעת מהדמיון, והקדמה מתפתחת בקצב של פי מאתיים קמ"ש יותר ממה שהתקדמה בעבר. אם בעבר היה הפרש של מאה שנים בין המצאותיו של ז'ול ורן ועד להתפתחות הצוללות – בימינו יקח חודש. העידן לא ברור, האינטרנט הוא האלוהים החדש, הויראליות - הוירוס הוא איכשהו הדבר הכי לוהט והמשוגר בפי כל. "הוידאודרום" הוא היוטיוב, הפורנו, הקולנוע, הטלוויזיה, הפלאפון והחבר הכי טוב שלך".

חוץ מהסרט "Videodrome", איזה עוד סרטים/ספרים/סדרות/תקליטים/מחזות זמר/מופעי מחול השפיעו על האלבום?

"אנחנו מושפעים מכל מה שאנחנו אוהבים. כל ז'אנר במוסיקה, כל סרט שלא הפסקנו לדבר עליו, כל ספר שהדהים אותנו ואפילו מפיצה טובה. אנחנו חילונים מאוד אך עם זאת אנשים מאוד רוחניים. מסינדי לאופר עד קינג קרימזון, מפרודיג'י עד מלווינס, מלאונרד ברנשטיין עד טריי פארקר ומאט סטון. אנחנו מושפעים, חיים ונושמים תרבות והאמנות שלנו בגדול היא לצוטט אותה במחווה מיוחדת. באלבום צוטטנו מ"תל אביב הקטנה" של חיים חפר, מיי שרונה של הקנאק, איזכורים לדודו טופז לצד גלעד שליט, גנבנו פסנתר מday in life של הביטלס, וכמובן סימפולים מהוידאודרום עצמו. מה שאנחנו אוהבים ומאמינים בו – עליו נכתוב".

מה שונה באלבום החדש לעומת "מסע הכזבים של קין והבל 90210" שיצא לפני ארבע שנים?

"הזמן, הכתיבה, התקציב, המימדים, התסכול, הכל. הכל. אורי זר אביב הגדיר לנו את נכון – נדמה שכמו מסע הכזבים שהיה סרט מגניב אך ילדותי נדמה שבוידאודרום, כמו בסרט, אנו חותרים לאמירה הרבה יותר בוגרת ונוקבת. הייתי רוצה להאמין שזה נכון :) הגענו לסאונד יותר מגובש בעיקר, לתדרים יותר כייפים, לשירה יותר ברורה. אבל הקו הוא אותו קו – קרקס".

תוכלו להסביר לנו מה קורה על העטיפה המרהיבה של "וידאודרום"?

"הקומפוזיציה היא כזו – הבל מצד ימין בטרנספוזיציה מאדם למת כשרוחו חגה מחוץ לגופו לכיוון עליון. קין במרכז עם אקדח וירטואלי הנשלף מחזהו ומכוון למרכז הפריים. בידו הימנית הוא אוחז ראש כרות של אדם הנעדיף לא לגלות את שמו כרגע. בצד שמאל רואים את איתמר החזיר לוי כג'דיי עם שרשרת חי מחזיק זוג מקלות. בצד שמאל למטה מופיעה דבי הארי על מרקע טלוויזיה ישן.מהאדמה בוקעים כבלים מכל הסוגים למלא כיוונים ועוברים דרך גפיהם של חברי הלהקה. מאחוריהם חייזרים ומפלצות. העטיפה היא הומאז' לעטיפות הקלאסיות של סרטי אימה שהיו יוצאים על וידאו, בימים הטובים שעוד היית מחזיק את התרבות שלך ביד ומתבונן בה".

גייסתם 25,000 ש"ח בהדסטארט לפני שנתיים, אבל הקלטת האלבום לקחה הרבה יותר זמן וכסף מהמצופה. איך זה קרה?

"קרו הרבה דברים:

"א. אנחנו חיים בישראל. אתה לא יכול לעשות פה מוסיקה מבלי להתפרנס מעוד 8 עבודות. איתמר מוסיקאי ומנהל עסק חדש, אני עורך וידאו ויונתן אנימטור. שלושתינו מקקים שקמים כל בוקר על רגל שמאל לעבודה, בדיוק כמוכם.

"ב. 25,000 זה טוב ויפה ונדיב מצד הקהל המדהים שלנו, אך האלבום הזה עלה למעלה מ-80,000 שקל.ההקלטות לקחו שנה, המיקסים לקחו שנתיים, שמנו את הדופק, את הלב, את המוח הנשמה וכל החסכונות שלנו על כל פיפס, כל סנר, כל בס וכל תפקיד גיטרה ב38 דקות שהן האלבום הזה. שלא להזכיר את השירה. עולות בי המון חרטות על התהליך, על הדרך ועל הזמן האבוד – אך אני גאה מאוד ביצירה עצמה ורוצה להאמין שאת החומרים החדשים שלנו נכנס להקליט במהרה אך אני זוכר שקראתי לפני איזה 11 שנים ראיון עם רן שם טוב על האלבום השני של איזבו ושאלו אותו למה לקח להם כל כך הרבה זמן להוציא אותו והוא גם הסביר את כאבם של צירי הלידה של אותו אלבום, לעומת זאת הוא טען שם שאת האלבום הבא הם יעשו הרבה יותר מהר אז אני לא רוצה להגיד כלום מעבר".

תומכים בהדסטארט שילמו 1,000 ש"ח והובטחה להם ארוחת ערב עם הלהקה. האם כבר סעדתם איתם? אם כן, מה קרה בארוחות האלה? אם לא, מה אתם מתכננים לכבוד הארוחות האלה?

"בינתיים לא קיימנו אף ארוחה מאלה שהבטחנו אך במייל שיצא בשבועיים הקרובים לחמשת האנשים זכו בארוחה תנתן כתובת של מקום טעים מאוד בו הוא יזכה לבלות איתנו אחלה של ערב בעולם. מעבר לכך הנה הודעה לכל זוכי ההדסטארט – בהשקה עצמה יהיה דוכן מרצ' רק לתורמי ההדסטארט. האלבום, החולצות ושאר המרצ' ינתנו שם באופן ישיר לתורמ/ת ומכתב תודה אישי (ואולי נשיקה בפה)".

לקראת וידאוקליפ חדש, חיפשתם "שני גברים חסונים/רחבי מימדים וזוג נשים עם ראש פתוח במיוחד (מטורללות יענו)". מדוע?

"תראו ותבינו מדוע במהלך חודש פבואר, לקראת הסינגל השני שלנו 'צביקה הדר'".

מה לדעתכם אנשים יחשבו על קין והבל 90210 בעוד 20 שנה?

"אני לא יודע אבל אני ממש מקווה שתבוא להקה של ילדים ותצחק עלינו על זה שאנחנו זקנים. לטוב או לרע - זה מה שמגיע לי".

התגובות סגורות.