תעני אסתר בראיון: פינג פונג בנעלי בית

תעני אסתר, הרכב הניאו-פסיכדליה הישראלי, משיקים את אלבומם השני בפסאז', הלילה, יום חמישי 9.7. תפסתי אותם לראיון במייל כדי לברר מה מסקנותיהם מכדור הארץ, איך זה לעבוד עם ברוך בן-יצחק מרוקפור, ומה הסוד שלהם למערכת יחסים יציבה.

לפני הכל, איפה אתם נמצאים כרגע, ומה עשיתם לפני שפתחתם את המחשב?

בעבודה, ולפני שפתחנו את המחשב עשינו את המינימום האפשרי.

האלבום החדש נקרא "מסקנות מכדור הארץ". אם אכן אסטרואיד יתנגש בעולם וישמיד פה הכל, איזה מסקנות הייתם מסיקים מכדור הארץ?

המסקנות הן:
לא בריא לשחק פינגפונג בנעלי בית.
ההווה הוא תהליך ההמרה של העבר לצורת עתיד.
מתקיים גרף הפוך של קידמה על חשבון יושרה ואחווה בין בני האדם.
מיצינו.

עבדתם על האלבום החדש עם ברוך בן-יצחק. איך היה לעבוד איתו ומה למדתם ממנו?

תהליך של התפתחות והתאהבות בעשייה עצמה תוך כדי תנועה. הכימיה המקצועית והאישית בינינו רק גברה עם הזמן. אין הרבה אנשים שיש להם את השילוב של ניסיון עצום מצד אחד, וראש פתוח, ניסיוני וצמא מצד שני. למדנו המון המון ואנחנו די בעצם יודעים הכל עכשיו, אבל לא נשתף כי אנחנו לא פראיירים.

סה"כ העבודה על האלבום לקחה שלוש שנים. למה זה לקח כל כך הרבה זמן?

"כי לוקח זמן להבין דברים. צריך זמן להבין דברים". בהתחלה כיוונו לאלבום בשלושה חלקים, כאשר כל חלק ארוז בנפרד עם סאונד ייחודי ושירים בעלי אופי אחר. בסוף יצא שהזמן בין חלק וחלק התארך עוד יותר ממה שציפינו וכך מצאנו עצמנו שוקעים בתוך הקונספט הראשוני ורק מעצימים אותו.

האלבום מורכב משלושה חלקים כאשר כל חלק הוקלט בתקופה שונה, בחדר שונה ובטכניקות שונות. אתם יכולים לפרט לגבי כל חלק את התקופה, איפה הוא הוקלט, ובאיזה טכניקות, ומדוע?

החלטנו להוציא את האלבום ב- 3 חלקים כי דיברנו על זה שלפעמים בזמן הארוך שמושקע ביצירת אלבום אחד שלם מאבדים ספונטניות ולא מצליחים ללכוד את הרוח המשתנה, ההשפעות שמתווספות והתהליכים שקורים בתוך להקה שהיא קודם כל יחידה חברתית, עוד לפני שהיא יחידה מוזיקלית. לא תיארנו שיצא שכל חלק יוקלט עם מתופף אחר (!), באולפן אחר ובצורה אחרת, אבל ככה יצא. הקלטנו אצל מוקי ב-"רפסודה", באנובה ובאולפן של רוקפור. חלקים מסויימים הוקלטו בלייב, ואחרים חייבו העלאות רבות (במיוחד בחלק השלישי). חלק מהשירים והכלים הוקלטו על סרט וחלק על מחשב. חלק מהתפקידים באולפן וחלק אצל שי בחדר על תוכנות פרימטיביות תוצרת פרדס חנה.

למעשה, שחררתם כבר את השליש הראשון של האלבום ואת "שיר פשוט" ב-2013. למה החלטתם לכלול אותם מחדש ב-"מסקנות מכדור הארץ" מאשר לשחרר שירים חדשים?

הבנו שמשהו באלבום שלם עובד יותר טוב ומחזק את השוני בין השירים כששומעים אותם יחד, אפילו אם הם שוחררו בעבר - הם עדיין חלק מכל התהליך.

תעני אסתר קיימת כבר שבע שנים. רוב הלהקות בארץ, במיוחד בסצינת האינדי, לא מצליחות להחזיק כל כך הרבה זמן, מכל מיני סיבות. מה הסוד שלכם למערכת יחסים יציבה?

זה פשוט מאוד. כל עוד יש מוסיקה שאנחנו מצליחים להתלהב ממנה יחד, אנחנו נמשיך ליצור יחד. הלב של הלהקה הזאת הוא ההשראה התמימה, ואנחנו עד היום מוצאים את עצמנו שואבים אותה מאותם מקומות וחולקים מכנה משותף חזק שמורכב מהתרגשות חסרת אגו. או בקיצור - דיוויד מגיש לשי ארוחת בוקר במיטה בזמן שהוא עושה מסאז' ברגליים לאמיר שמקשיב לאיך היה היום של יונתן. פשוט מאוד.

מה השתנה בתעני אסתר של האלבום השני לעומת תעני אסתר של האלבום הראשון?

הייתה טיפה יותר תמימות באלבום הראשון. המתופפים באלבום השני - אורי זליג (שהיה גם בראשון הקליט קצת מהשני וטס) אותו החליף ניר ווטשטיין היקר ואחריו הגיע אמיר-אוזן-קשבת-שטיינברג, שכולם אדירים ותרמו תרומה שלא תסולא בפז ללהקה ולאלבום. ההשראה שלנו הפכה להיות חזקה יותר, אחידה יותר, והביאה לידי ביטוי את השירים בצורה הרבה יותר קיצונית ומספקת.

התגובות סגורות.