תחזית מזג האינדי הישראלי

אחרי שבחנו את מה קורה לסצינת האינדי היום, אנחנו פה כדי לשאול את השאלות הבאות. מה תחזית מזג האינדי הישראלי? לאן הסצנה הולכת? איפה נראה אותה ב-14 שנה הבאות, לפני שתגיע לגיל 27 הבעייתי?

אזהרת משתמש - למרות שקראו לי על שם נביא מהתנך, אני לא מתיימר לדעת את העתיד. מדובר בהשערות ושעשוע אינטלקטואלי בלבד. הרבה מהתחזיות תלויות בכלל בתהליכים עולמיים שקטונטי מלהבין. המציאות, כרגיל, בלתי צפויה ומפתיעה כל פעם מחדש.

הסצינה תשאר. אנשים עדיין ירצו לעשות מוזיקה, להקים להקות, ולמרוד במערכת. אנשים אחרים ירצו פיסה מזה. זה גדול מהם, לא קשור לתמורה כספית, קורה כבר המון זמן, ואין שום סיבה שזה ישתנה. רק הפרצופים והתוכן יתחלפו. אלא אם כן איזשהו עתיד אורווליאני יתקיים שבו יאכילו אותנו בסמים מבוקרים ומוזיקה בידורית שהונדסה באופן מדעי להשאיר אותנו רדומים בנוחיות.

אושיות אינדי ותיקות יהפכו לנכסי צאן ברזל. אריק איינשטיין ושלום חנוך נחשבו פעם לפושטקים מרדניים. פורטיס וסחרוף נחשבו לאלטרנטיבה קיצונית. אביב גפן נחשב לנער שרוט. כל אלה נכנסו לקאנון, השפיעו על המוזיקה הישראלית, וקיבלו הכרה וכבוד על הפעולה שלהם לאורך השנים. כך אמן כמו רם אוריון או נעם רותם או יהוא ירון ימצאו עצמם לפתע בהיכל התהילה של המוזיקה הישראלית.

יוקם האינדי של האינדי. קבוצה מרדנית של מוזיקאים שתחשוב שהסצינה ממוסחרת/רדומה/משעממת מדי תקים תת סצינה משלה שתבעט לסצינה בתחת. הם יחזרו לערכים של הסצינה המוקדמת - ראשוניות, נסיוניות, פוריות, וקהילתיות. האינדי של האינדי לא ישאוף לשווק את עצמו ולהגיע לקהלי ענק. האמנים יופיעו במקומות שלא יכולים מלהכיל יותר מ-20 איש להופעה ולא יהיה להם אכפת אם תעשו להם לייק בפייסבוק או לא.

יהיו הרבה יותר פריצות מהאינדי למיינסטרים. למעשה המיינסטרים כפי שאנו מכירים אותו עלול להתמוטט עם התגברות הדמוקרטיזציה האינטרנטית. מוסדות ארכאיים כמו גלגלצ שמאכילים אותנו בכוח יחלשו ויוחלפו על ידי טכנולוגיה שתבין את הטעם שלנו יותר טוב מאיתנו. רשתות חברתיות, אינטיליגנציה מלאכותית, וגישה לכל המוזיקה שנעשתה אי פעם מכל מקום יאפשרו תחנות רדיו אישיות מושלמות. שיר של להקת שוליים שיקבל מספיק לייקים ויתאים למספיק אנשים יכנס למיינסטרים הארצי ואולי אפילו לעולמי בזמן אפס. 15 דקות תהילה והלאה לדבר הבא.

ישראל תהיה על מפת האינדי העולמית. מוחמד בא אל ההר - קיצו חזרו מטור אירופאי, הקולקטיב יצאו לטור באמריקה, ולורנה בי עברו לנסות את מזלם בלונדון. ההר בא למוחמד - יותר תיירים צעירים פוקדים את ישראל מדי קיץ ובלוגרי מוזיקה בינלאומיים הופתעו לגמרי מהסצינה ומחוסר בגמלים ברחובות. ב-14 השנים הבאות הופעות בחו"ל יהפכו להיות סטנדרט לכל הרכב אינדי ישראלי שמכבד את עצמו. עם שפע היצוא תהיה יותר מודעות, תל אביב תהיה הברלין הבאה, וקומץ מההרכבים יזכו להייפ גלובאילי ואולי אפילו הצלחה בינלאומית.

הלהקות יתמקצעו מעל ומעבר. טכנולוגיה לעשיית מוזיקה תהיה עוד יותר פשוטה והמונית. לאור אפשרות של שיטפון בשיתוף, לא תהיה לקהל סבלנות להקלטות רעועות ושואו בינוני מאמנים רציניים. להקות שלא ילמדו לשפר את האקט שלהם לרמה בינלאומית ומהר לא ישרדו במירוץ ויטבעו. תרבות ה-ADHD רק תגדל, העולם יהיה עוד יותר שטוח, וטכנולוגיות מופלאות יאפשרו לנו נוכחות מרוחקת בהופעות בעולם או במציאות מדומה מושלמת. להקות שירצו להיות שם יצטרכו לעשות לעצמן upgrade.

סך הכל, תעשיית המוזיקה העולמית עדיין נמצאת ברעידת אדמה. לא ברור מה יצא כשהיא תסתיים, ואם היא תסתיים בכלל. בגזרה המקומית, המוזיקה בארץ נמצאת במצב ביניים. יש סצינת אינדי ממוסדת, מיינסטרים משמים, ובועת הייפ מפוצצת של הפופ המזרח תיכוני. מחכה לנו עולם מוזיקלי חדש ומופלא.

  1. כל התחזיות האלו הגיוניות, ורובן מתקימות במידה זו או אחרת כבר היום. הבעיה היחידה היא שכאשר מסתכלים קדימה, תמיד נוטים ליצור המשכיות של תהליכים קיימים. אף אחד לא היה חוזה לפני 20 שנה את ההשפעה שיהיה לאינטרנט על עולם המוזיקה (וכבר טענתי איפה שהוא שהמוזיקאי הכי חשוב של עשרים השנה האחרונות הוא שון פאנינג). בעוד 14 שנה אנחנו עשויים למצוא את עצמנו בעולם שבו הרבה מהתהליכים שהזכרת יהפכו לחסרי רלוונטיות.

  2. אני לא נביאה גדולה (או בכלל) אבל מעבר לתקווה שעוד תהיה סצינה עצמאית כאן בארץ (אחרי שכוכב נולד, דה ווייס ואקס פקטור יחריבו כל פיסת מקוריות ויצירתיות במוזיקה), זה יהיה מאוד משמח אם סעיפים 4 ו-5 יתגשמו.
    רק תוהה אם בעתיד הזה עוד יהיה לי את הדרייב ללכת להופעות ולהכיר מוזיקה חדשה…

  3. אורן says:

    אם תפקיד מרבית האינדי לחדש, אז האינדי הישראלי נכשל מזמן (כמו שאמרתי, לפחות ברובו)

    כללית, העובדה שחברות התקליטים הישראליות כמעט ולא מוציאות חומרים חדשים מדגישה את העובדה שאמני העבר יצטרפו לרשימות האינדי בשל חוסר גב-כלכלי – דבר שיכריח אותם להקליט ולכתוב קצת בצורה שונה ולהוציא חומרים עצמאית.

    אינדי או לא, אשמח אם יוציאו קצת מוסיקה יותר טובה בשנים הבאות.

  4. נביא טעם says:

    איך זה שכל חוזי העתיד מדמיינים יצורים עבמיים כקטנים, עם צוואר דק ראש, גדול ועיניים מלוכסנות ? לכולם יש דימיון של ספילברג ?

    התשובה – מקובעות, חוסר דימיון, והתבססות על העבר.

    מה שעשית כאן , זה ששמת את עצמך בשנות ה 80 , וחזית את העתיד באלפיים עם השלמות , למשל הרצון שהאינדי יחדור למיינסטרים.

    האם המושג אינדי יהיה קיים אז ?
    לפי התחזית שלך כן .

    אינדי זה מושג שכבר עכשיו מתפורר.
    איך יכול להתקיים אינדי , אם כולם מקליטים בבית, וכולם אינדי ?

  5. המאפיין הכי גדול כרגע הוא שיש שפע של חרא וזה גם ימשיך בעתיד. גם האינטרנט המהולל הופך בסללורי דווקא ליותר מסחרי ופחות מזמין אפשרויות, ככה שלמוסיקאים חדשים הקשיים רק יגדלו. אינדי כל אחד יכול להיות, השאלה מה הלאה?

התגובות סגורות.