אינדינגב

שלום! מדריך זה יעזור לכם להעביר את החוויה הפסטיבלית במוי כיף, להעלים כמה סימני שאלה, ולהוריד את כמות הבעיות והאי נוחיות השונות והמשונות שיכולות לצוץ בפסטיבל כדי שתוכלו להיות במקסימום עם המוזיקה והחגיגה. בגדול ככל שתהיו מוכנים מראש, ככל שיהיה יותר פשוט ומהנה כשתהיו שם. אל דאגה, בכל מקרה ישאר מספיק מקום לספונטניות והפתעות.

אזהרת משתמש - המדריך נכתב כמובן בעקבות החוויה הסאות'סיידית שלי. נראה לי שרוב הדברים פה יתאימו לרוב הפסטיבלים, ובכל זאת יכול להיות שפסטיבל מסויים לא יתאים בדיוק למה שאני אומר. אם כך, תשאירו תגובה ותנו עדכונים בראש.

רשימת ציוד לאינדינגב - צ'קליטס עם כל מה שצריך לאינדינגב, לשימושכם החופשי.

עדכון אחרון: 21.10.14

התארגנות

קנו כרטיסים כמה שיותר מוקדם. מצאתם את פסטיבל החלומות? מעולה! רוצו לקנות כרטיסים עכשיו. הפסטיבלים השווים נוטים להמכר מראש וגם כרטיסי טיסה קשה לפעמים להשיג בהתראה קצרה. אפילו סאות'סייד שבטח לא שמעתם עליו עד שכתבתי עליו נמכר לגמרי כמה שבועות טובים מראש. לא כדאי לבנות על הרגע האחרון ולהתבאס שלא תסעו לפסטיבל השנה כי הכל כבר נמכר ועכשיו יש רק כרטיסים שעולים פי 5 באיביי.

תקראו בקפידה את הנחיות הפסטיבל באינטרנט. יש שם הרבה פניני תובנה כמו איך להגיע לפסטיבל, מה מותר ואסור להכניס לשטח ההופעות, המלצות שונות ומשונות, וכו'. בסאות'סייד למשל היה מותר להכניס רק מיכלי שתיה מקרטון(!) לשטח ההופעות. הכל היה כתוב מראש, והשומרים הבריונים הקפידו על זה לגמרי. אבל הייתי בגישה ישראלית מפגרת שיהיה בסדר, ולא קניתי מראש קופסאות שתייה בסופר. חבל.

תדפיסו לו"ז של ההופעות. אפילו כדאי לסמן במארקרים זוהרים את ההופעות שאתם לא רוצים לפספס בשום פנים ואופן, הופעות שאולי כדאי לראות, ואז תדעו גם איזה הופעות לא מעניינות אותכם בשיט.

תדפיסו מפה של שטח הפסטיבל. זה יעזור לכם במשימה החשובה ביותר של מיקום האוהל (ראה סעיף השואו טיים) ולדעת איפה הכל נמצא בקלות.

תדגמו את האמנים הלא מוכרים. לפעמים יש להקות אנונימיות מעולות ואפילו מקומיות עם שמות שדווקא לא נשמעים מבטיחים. כדאי לדעת עליהן מראש מאשר להתבאס אחר כך שפספסתם את הדבר הבא.

תבדקו את מזג האוויר. זה יעזור לכם לדעת איזה בגדים להביא, למרות שבאירופה תמיד יש צ'אנס לגשם. היו מוכנים כמו שאומרים בצופים.

ציוד

אוהל ושק"ש. האלפבית של הפסטיבל. חובה שהאוהל יהיה חסין למים, ומאוד כדאי שיהיה לו פתחי אוורור.

אוכל טעים. כן, יש דוכנים בפסטיבל עם אוכל פסטיבלים כמו צ'יפס ונקניקיות או נודלז ברוטב שמן. אבל כשתקבלו את המאנצ'יז באמצע הלילה או באמצע הופעה, לא יהיה לאן לפנות חוץ מלתיק. שלא לדבר על זה שלהביא אוכל חוסך כסף כי דוכני הפסטיבל עלולים להיות יקרים (בסאות'סייד היה דווקא סביר). המקומיים אפילו הביאו עגלות גדולות גדושות בכל טוב (בעיקר בבירה) והכינו להם ארוחות מפנקות. תחשבו מה כיף לכם לאכול על הבוקר, בצהריים, בערב, וגם חטיפים של הבין לבין.

אלכוהול. כיף שיש כמה בקבוקי ליקר, יין, ובירה באוהל. אפשר לשבת עם חברים ולהתחיל לאבד את זה ובזול (הודעה זו מוכוונת לבני 18 ומעלה).

בקבוק מים. גם אם אי אפשר יהיה להכניס את זה לשטח ההופעות, תרצו שיהיה לכם אחד או שניים באוהל. לא רק בשביל לא להתייבש, אלא גם בשביל לרחוץ ידיים ולצחצח שיניים מבלי ללכת לתעלת הכיור הקרובה. אגב, אל תשכחו שאסור לעלות למטוס עם נוזלים, כלומר כאלה שלא נקנו בדיוטי פרי איפה שהם מוודאים שאין חומרי נפץ בבקבוקים, חזירים קפיטליסטים. לצערי ככה החרימו לנו בקבוק מובחר של אבסינט צ'כי.

פקקי אוזניים. מילא מי שצריך את זה כי ההופעות רועשות מדי. אם רוצים לישון טוב חייבים פקקי אזניים. אין חוקי 2-4 בפסטיבל, אפשר לעשות רעש כל הזמן ותסמכו על זה שיהיה רעש כמעט כל הזמן. פקקי האזניים נותנים לכם את השקט המופלא בשביל לישון. ציוד קריטי ביותר!

שקיות ניילון גדולות. תתפלאו, אבל זה אייטם רב שימושי בשביל שקיות זבל, שקיות כביסה, ואפילו מעילי גשם מאולתרים.

בגדים. כאילו דה, אלא אם כן אתם הולכים לפסטיבל של נודיסטים. מה שכן, כדאי להביא בגדים שלא אכפת לכם להרוס. תזיעו, תתלכלכו, אולי משהו עלול להקרע לכם. מצד שני שהבגדים יהיו גרוביים מספיק בשביל הפסטיבל. וכמובן הכי כיף זה להשאיר מאחור כמה חולצות שבלאו הכי נמאס מהן לטובת פינוי מקום לשופינג.

נעליים טובות. תהיו הרבה זמן על הרגליים, כדאי שהיה נוח שם למטה. מה שגם תוך כדי ההופעות יש סכנת גבוהה לדריכה על האצבעות תוך כדי ריקוד. למי שיש, מגפיים צבאיות עושות את העבודה.

מגפי גומי. רוב הפסטיבלים לא זוכים לחיוך שמימי. כשיורד גשם נהיה בוץ, ואז או שהופכים לאנשי בוץ או ששמים זוג מגפיים ומקפצים בשלוליות. אפשר לקנות מגפיים פשוטות במחיר סביר בחנויות של ציוד חקלאי.

מוזיקה. חושבים שעם כל המוזיקה בפסטיבל לא תרצו בכלל לשמוע עוד מוזיקה? טעיתם! אני מכיר אתכם, אתם מכורים למוזיקה. תבואו בהתרגשות לפסטיבל ותרצו לשמוע מוזיקה בכל הזדמנות אפשרית.

טלפון נייד. מומלץ ביותר להביא ניידים כדי לתאם עמדות עם חברים בשטח ולשמוע איך בהופעה השכנה ולתאם נקודות פגישה. תבררו כמובן לפני שאתם נוסעים שהפלאפון שלכם עובד במדינת היעד (מבחינת הדגם והחוזה) וכמה זה עולה, או פשוט לקנות סים מקומי. אפשר אגב לחסוך בטריה אם מכבים את ה-3G והאינטרנט הסלולרי ועוברים למצב מטוס לפני שהולכים לישון. רעיון משעשע כתחליף לניידים - ווקי טוקי!

פנס. לא תמיד יש מספיק תיאורה באזור האוהלים, וכשתגיעו שיכורים באמצע הלילה ותחפשו עוד בקבוק של וודקה, תרצו שיהיה לכם אור בתוך האוהל. הפנסים החזקים האלה ששמים על המצח מוצלחים במיוחד.

מצלמה. לתיעוד החוויה וקלוזאפים של האמנים האהובים עליכם.

מזומנים. אל תסמכו שיהיה בפסטיבל כספומט או שיקבלו אשראי.

נייר טואליט בשפע. שאלות?

שואו טיים

תבדקו את אפשרויות התחבורה למקום. באיזה שעות יש רכבות ואוטובוסים, אם יש מבצעי תחבורה מיוחדים לבאי הפסטיבל, ואולי אפילו אם יש פורום טרמפים באתר הפסטיבל באינטרנט. לסאות'סייד למשל היה איזה כרטיס רכבת משולב למשהו כמו שישה אנשים במחיר מגוחך. נייס!

תגיעו כמה שיותר מוקדם. בדרך כלל אתרי הקמפינג של הפסטיבל נפתחים מראש וכולם רצים לתפוס מקום טוב לאוהל שלהם. ותאמינו לי, מקום טוב לאוהל זה אחד העקרונות המרכזיים לשדרוג חווית הפסטיבל. אולי אפילו כדאי לבוא שעה לפני פתיחת השערים. בזמנו באנו לסאות'סייד בשעות הערב יום לפני ההופעות והיה עומס פסיכי של אנשים, שאטלים מלאים מדי מכדי שיהיה לנו מקום בהם, חוסר בטרמפים, ופקקים לפסטיבל. מה שגם נאלצנו להקים את האוהל בחיפזון ובחושך. לא נעים.

הקימו אוהליכם במקום איכותי. לא קרוב מדי לשירותים כי אז יהיה לכם מסריח, אבל לא רחוק מדי מהשירותים כי אז תצטרכו לתזז בשביל לעשות פיפי. לא קרוב מדי לבמות כי אז יש מלא רעש, אבל לא רחוק מדי כדי שתוכלו לקפוץ לאוהל לקחת/להשאיר ציוד בקלילות. לא קרוב מדי לשבילי ההליכה המרכזיים כי אז יש סיכוי גדול יותר שמישהו יפיל לכם את האוהל או גרוע מזה. בקיצור, באמצע המוחלט.

תתמקמו. אחרי שהאוהל מוקם, תעשו טיול קצר להכיר את האזור. תצרבו בבוקסה סימני דרך בסביבה כדי שתוכלו לדעת בקלות איפה האוהל שלכם נמצא גם כשתהיו שיכורים כלוט, תמצאו את השירותים הכי קרובים, ברזי המים, דוכני האוכל והבירה, והבמות. מפת האזור שהכנתם בתקווה מראש ובאי הפסטיבל החביבים יעזרו לכם.

קנו חולצות פסטיבל כמה שיותר מהר. החולצות השוות אוזלות ואז ביום האחרון נשארות רק הבינוניות בגודל XXXXL. תתכוננו נפשית שהחולצות יהיו יקרות, אבל אתם יודעים שתבעטו בעצמכם במשך שנים אם לא תחזרו הביתה עם אחת בשביל להראות לחברים את הגב ולהשוויץ את מי ראיתם. גם כדאי לעבור ביום האחרון בדוכני המסחרה כי מורידים את המחירים לאייטמים הפחות שווים ואולי תצאו מזה עם משהו נחמד.

אל תלכו לכל ההופעות. נכון, נמצאים בפסטיבל, יש הרבה מוזיקה מגניבה, ורוצים לרוץ ולהספיק לשמוע כמה שיותר. אבל אם תלכו ליותר מדי הופעות תהיו מותשים וזה יתחיל להרגיש יותר כמו עבודה מאשר הנאה. אז קחו הפסקות יזומות, תאכלו טוב, תרביצו איזה שנ"צ משובח או צאו לבירה עם חברים. תצטרכו את האנרגיה להופעות שאתם באמת רוצים לראות.

לכו להופעות השוות מוקדם. אם תרצו להתמקם מקדימה במרחק יריקה מהאלילים שלכם כדאי לבוא מוקדם, אולי אפילו לפני סוף ההופעה שלפני כן ותעמדו מקדימה עם המעריצים. יותר מאוחר יהיה כבר עמוס מדי והשומרים לא יכניסו עוד אנשים לחלק הקדמי.

למשקיענים

דגל לתלייה על האוהל. ככה תוכלו לזהות את האוהל בקלות בתוך ים האוהלים לא משנה עד כמה אתם שפוכים. אה, ומישהו אחר כבר חשב על דגל פיראטים, תהיו קצת יותר מקוריים בבקשה.

צילון להקמת אזור צ'יל אאוט. בין האוהל שלכם לאוהל של החברים תוכלו להקים שטח פרטי שתוכלו לרבוץ בו, לאכול, לשתות לשוכרה, ולהחליף סיפורי קרב מוזיקליים.

רמקולים עצבניים או רדיודיסק. לשירה שיכורה בציבור ולהנות מהמוזיקה בצוותא.

כלי נגינה. בהמשך לסעיף הקודם, לעשות מראתון קאברים לשירי הפסטיבל, לפתוח במה קטנה משלכם, או לפתוח ג'אם סשן בינלאומי.

אקססוריז הזויים. הפסטיבל זה הצ'אנס שלכם לעשות כל שטות מצחיקה שרציתם אבל מעולם לא העזתם. אנשים מתאפרים, מתחפשים לויקינגים, חובטים בפחיות בירה עם מקלות גולף, ומה לא.

גזייה ופק"ל קפה. אין כמו קפה שחור חזק על הבוקר אחרי שישנים בקושי שעתיים ואיזה שקשוקה טבעונית.

ג'ריקן מתקפל. או איזשהו מיכל מים גדול. זה ימנע התרוצצויות הלוך-חזור לברזים כשרוצים לשטוף ידיים או לשתות איזה כוס מים.

ג'ל אנטי-בקטריאלי לידיים. למקפידי ההיגיינה.

סה טו!

תציצו בתגובות. אנשי פסטיבלים חכמים השאירו שם טיפים כלליים וגם לפסטיבלים ספציפיים. כדאי לקרוא, ולהשאיר תגובה בעצמכם אם יש לכם מה להוסיף.

כמובן אל תשכחו להביא מצב רוח מטורף, סטוק של קורנות, קפיצות במקום, מגוון ריקודים, וסטפה של חיוכים מאוזן לאוזן. שיהיה לכולנו פסטיבלים אינטרגלקטיים!

  1. נמרוד says:

    אכן, רוב העצות נכונות גם לפסטיבל שבו הייתי לפני ארבע שנים (לידס) – חוץ מנושא מיקום האוהל ואטמי האוזניים. לאוהל הגעתי רק בלילה והמיקום שלו לא ממש היה חשוב לי, וגם לישון לא הייתה לי בעיה עם כמות האלכוהול שהייתה לי בגוף. מה שכן, את הכרטיסים לפסטיבלים הבריטיים צריך לתפוס ממש ביום שהמכירה מתחילה (חודשים לפני הפסטיבל עצמו) – לא ממש מתאים לאופי הישראלי. כדאי, מצד שני, לחפש ישראלים שקנו את הכרטיס והתחרטו (ככה אני מצאתי את הכרטיס שלי) – מה שאומר שלרוב תוכלו לקבל עליו מחיר עלות.

    בשבוע הבא, לעומת זאת, אני אהיה בפרימוורה סאונד – פסטיבל עירוני בברצלונה. מה שאומר שרוב הטיפים לא רלוונטיים – הלינה היא עצמאית במלונות, והפסטיבל מתחיל בכל מקרה בערב ונמשך עמוק לתוך הלילה. ואצל הספרדים, בניגוד לבריטים, אפשר להשיג כרטיסים עד הרגע האחרון. אם מישהו רוצה לראות את ניל יאנג, מיי בלאדי וולנטיינס, סוניק יות' יו לה טנגו, ספיריטואליזד ועוד רבים וטובים – לדעתי יש עוד כרטיסים.

  2. אדר שלו says:

    מדריך מצויין. טיפ קטן: בפסטיבלים באירופה מקובל שמי שאוסף כמה (בד"כ 10) כוסות ריקות של שתיה מהרצפה ומביא אותן למיחזור, מקבל עוד כוס שתייה במתנה. כדאי, מומלץ, ירוק וחסכוני. אז תרימו כוסות מהרצפה, לא יקרה כלום.

  3. המלצה קטנה:
    לבוא עם תיק גב נוח ולהסתובב איתו במשך היום.
    הרי אתם לא תהיו באתר הקמפינג (שבד"כ ממוקם במרחק 10-20 דקות הליכה ממתחם הפסטיבל)וסביר להניח שלא תוכלו לרוץ לאוהל כל פעם שתצטרכו לשים חולצה ארוכה או להוריד אותה..
    פשוט לבוא עם תיק ולזרוק לתוכו את המצלמה, חולצה (אולי אפילו מעיל דק למקרה של גשם), התוכניה של הפסטיבל, כסף ואת הבקבוקי שתיה מקרטון.

  4. אינגר says:

    חרי שחזרתי מ-Download, הנה כמה דברים שימושיים בעיניי שכדאי לדעת.
    מקווה שלא אחזור על מה שעידוס רשם:

    1. אוכל – הבריטים לא באמת יודעים להכין אוכל, והוא גם יקר בנוסף לכל. לדעתי אפשר לקנות את כל האוכל הדרוש לפסטיבל לפני הפסטיבל בחו"ל או כבר בארץ (לדעתי עדיף, וזה גם לא שוקל הרבה), ולהשקיע בלהכין ארוחות בוקר טובות (לפחות אצלנו ההופעות הבאמת מעניינות התחילו ב-13:00 כל יום, אז היה הרבה זמן חופשי בבוקר). אצלנו היה ניתן גם לקנות מנגלים חד פעמיים כאלה (בתוך סוג של חמגשית) בסופרמרקט של הפסטיבל.
    2. דברים שאפשר ואי אפשר להכניס – בת'כלס, אפשר להכניס הכל. אף אחד לא באמת הולך לבדוק לכם את התיק בצורה קפדנית כאילו שאתם עולים עכשיו לטיסה פנים אירופאית. אנחנו הכנסנו בקבוק מזכוכית של בלנטיינס ועוד. בקיצור – תתפרעו.
    3. תקדימו – עידוס רשם את זה, אבל אני אדגיש – תעשו הכל כדי להגיע לפסטיבל יום לפני, באזור הצהריים. ככה גם תהיו רגועים יותר, לא תפסידו הופעות שפותחות את הפסטיבל, יהיה לכם מקום טוב בקמפינג שקרוב יחסית לבמות ותקנו את החולצות הבאמת יפות של הפסטיבל.
    4. מקלחת – כמות המקלחות אצלנו הייתה מזערית ממש באופן יחסי לכמות האנשים. תצאו מנקודת הנחה שלא באמת תצליחו להתקלח בימים הללו. מקלחות ראש כבוד.
    5. לוקר – יש פסטיבלים שאפשר להשיג בהם לוקר (מאובטח) תמורת מחיר סביר (אצלנו זה עלה 10 פאונד). אחד מהאנשים שנסעתי איתם קנה לוקר, וכולנו שמנו שם את הדרכונים שלנו, רוב הכסף וכו'. זה חסך הסחבות מיותרת עם הרבה ג'אנק.

    נראה לי שזהו לבינתיים :)

  5. אור_בי says:

    איזה פוסט כייפי!

    ספציפית לפסטיבלים בארץ, או לפחות לכאלה שאתם נמצאים לפניהם באיזשהו בית,
    אני ממש אוהבת להכין "אוכל טיולים" ולהביא איתי- בסיס לשקשוקה, מאפינס מלוחים ומתוקים, אורז בתבשילים שונים (כבש+אורז+ירקות+בירה הולך הכי טוב), תערובת לפנקייקים בבקבוק… כל אלה עושים את ארוחות הפסטיבל לאירוע חברתי כייפי.

    בעניין התוכנייה המודפסת- קחו איתכם גם עט, וסמנו הופעות שראיתם והייתם רוצים לבדוק על האומן קצת יותר לעומק.
    אני באה לפסטיבלים בעיקר כדי להכיר עוד מוזיקה,
    ואם אני לא רושמת לי את האנשים שאני מתלהבת מהם, אני זוכרת 2-3, במקום 10.
    יש אושר גדול בלמצוא תוכנייה עם מלא עיגולים עליה שנה אחרי פסטיבל ולחפש את ההופעות שאהבת…

    לבנות (או סתם אנשים שקר להם)- קחו בגדים חמים!!!!!!! גם באמצע אוגוסט, מסתבר, ברוב ארצות העולם קר למדי בערב.
    גם אם נראה לכם מיותר לקחת סווטשרט- קחו.
    (האופציה השנייה שלכם היא לא להנות מההופעות האדירות בלילה כי אתם קופאים, או לקנות סווטשרט במקום במחיר שהוא בד"כ מקביל למחירי יום בפסטיבל..)

    Burning man-
    יש אופציה לקבל מלגה לפסטיבל (במקום 300$-110$)- ובגלל ששכר הגיוני לגמרי בארץ הוא עדיין מתחת לשכר המינימום האמריקאי- יש לכם כל סיכוי לקבל את המלגה אם רק תמלאו את הטופס החופר שלהם…
    *בחיאת, אם אתם הולכים- תביאו מספיק מים, קרם הגנה ומגני אבק. כל השאר יסתדר מעצמו.אבל זה באמת חשוב.

    תהנו מלא! :)

  6. אסף רע says:

    ענק ענק מצויין מצויין תודה תודה

    הפסטיבל האחרון שהייתי בו היה בוכרטר בלגיה 08 והפוסט הזה ריענן אותי היטב לפני אינדינגב 10 :)

טראקבאק לפוסט

  1. איך לשרוד את אינדינגב | המאזין
  2. מדריך לבחירת פסטיבלי מוזיקה בגלקסיה | המאזין
  3. הפסקה | המאזין
  4. היכונו לאינדינגב 2011 | המאזין

השאר תגובה