Ariel Pink: המדריך למתחילים, מתקדמים, ומשוגעים—פוסט אורח של תומר קריב

גאון? משוגע? מיזוגן? פרובוקטור בשקל? גאון סאונד? אפשר להגיד הכל על אריאל פינק. וכנראה שהכל יהיה גם נכון.

המוסיקאי ורוד השיער וחד הלשון הזה מגיע לבארבי ב-9.6, בעיצומה של אחת התקופות המעניינות בקריירה שלו. אחרי שנים של עבודה תחת השם "Haunted Griffiti", לבד או כחלק מהרכב, פינק מוציא אלבום רשמי, בלייבל גדול (4AD), תחת השם שלו בלבד. הוא גם ממתג את עצמו כטיפוס די פרובוקטיבי, עם התבטאויות מרגיזות למדי, אבל מצד שני קוצר את הפירות של המשחק התמידי שלו עם תרבות הפופ.

אז כדי להתכונן כמו שצריך לביקור של פינק, מוגש אליכם "אריאל פינק - המדריך למתחילים, מתקדמים ומשוגעים":

שלב 1: "תן לי משהו קל להתחלה"

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Mature Themes (2012)

האלבום הנגיש ביותר של אריאל פינק יצא ב-2012, ונקרא "Mature Themes". האלבום הזה יצא בתקופה שבה המושג "Ariel Pink's Haunted Graffiti" הפך משם כולל למעלליו הביתיים של אריאל רוזנברג, ללהקה שמופיעה ומקליטה אלבומי אינדי-פופ עם השפעות של פסיכדליה וארט-רוק.

הסינגלים המצליחים של האלבום, "Only In My Dreams" הפופי ו-"Baby" הסול-ג'אזי, קצת מתעתעים. עדיין יש באלבום קטעים הזייתיים כמו "Is This the Best Spot?" או "Schnitzel Boogie", או פשוט שירים אינדי-פופיים ברוח פסיכדלית, ארוזים עם קצת לו-פיי ("Kinski Assassin"), אבל האווירה הכללית מתקשרת יותר. ב-2012, כשהאלבום הזה יצא, הוא זה שהשלים את כיבוש ליבת האינדי והבלוגספירה של אריאל פינק.

שלב 2: "אהבתי, תביא לי עוד כזה"

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Before Today (2010)

Ariel Pink - Pom Pom (2014)

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Reminiscences EP (2009)

האלבום "Before Today" היה נקודת המפנה הגדולה והחשובה של אריאל פינק. עוד לפני "Mature Themes", פינק יצר להיט אינדי ענק בשם "Round and Round". השיר הזה אמנם התבסס על סקיצה מוקדמת שלו, אבל בעיבוד החדש הוא הפך לממתק פופ מהסוג שאריאל פינק אוהב ליצור, כאילו בטעות.

כך גם "Put Your Number in my Phone" או "Picture Me Gone", הסינגלים מתוך האלבום האחרון שלו, "Pom Pom" ."Pom Pom” הוא הראשון מזה זמן רב שפינק מוציא בשמו, ללא ה-"Haunted Graffiti". כמו שני קודמיו, הוא משלב בין סינגלים קליטים וקטעי פופ מלודיים לסאונד שמתכתב עם ימיו המוקדמים של פינק כיוצר לו-פיי אינטנסיבי וקשה.

השלישי בסקציה הנוכחית הוא האי.פי "Reminiscences", מעין חוויה משלימה לאלבומי המפנה של פינק. הוא יצא ב-2009, קצת לפני ההצלחה, וסימל את הרצון של פינק להפוך לקומוניקטיבי ולצאת מהסטייל הביתי והמלוכלך שאפיין אותו.

שלב 3: "מעניין, מה זה Ariel Pink's Haunted Graffiti? אפשר לשמוע עוד?"

Ariel Pink's Haunted Graffiti - House Arrest (2006)

Ariel Pink's Haunted Graffiti - The Doldrums (2004)

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Scared Famous (2006)

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Fast Forward (2007)

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Worn Copy (2003)

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Lover Boy (2006)

ששת האלבומים האלו הם מדגם מייצג (אבל לא שלם) של הקטלוג האריאל-פינקי בעשור שקדם ל-"Before Today". כולם יצאו פעמיים: פעם בהוצאה עצמית (או בהוצאות של לייבלים קטנים), ובפעם נוספת ב"Paw Tracks", הלייבל של חברי האנימל קולקטיב. החבורה הזאת נחשפה לפינק באמצעות המפיק ג'ימי היי, והחתימה אותו ללייבל ממש זמן קצר אחרי שנפתח.

מאפיין שחוזר בכל האלבומים הוא הסאונד. פינק הקליט את כל אלבומי ה-"Haunted Graffiti" באופן עצמאי, כמעט ללא מוסיקאים נוספים, באיכות ביתית וגולמית. בין הצרימות והרעשים, אפשר לגלות כבר אז את הכישרון של פינק ליצירה של קטעי פופ מושלמים לחלוטין. לפעמים זה נשמע מושלם על סף הפארודיה, כשהוא עוטף את זה בצלילים דיסהרמוניים ובלתי נעימים להאזנה, ולפעמים התחושה היא של חבר שיושב איתך בחדר ומקליט בטייפ ביתי שיר קטן.

בתוך הסאונד הדחוס והביתי, פינק מצליח לנסח כאן את אחד האלמנטים הבולטים של הקריירה שלו: החיבור לתרבות הפופ. כמו השירים שלו, פינק רואה את תרבות הפופ באופן עקום. בתקופה שבה כוכבי פופ חלקלקים שטפו את המדיה והאינטרנט התחיל את דרכו כמעצב דעת קהל, הוא החליט לאמץ אלמנטים מוסיקליים וויזואליים מהתרבות הפופלרית, ולחבר אותם עם אסתטיקה של לו-פיי ורוק'נרול מלוכלך. את החיבור הזה הוא הביא עוד מילדותו, שבה הוא העריץ את מייקל ג'קסון ואת הקיור, את מדונה ואת סיסטר אוף מרסי.

האלבומים האלו לא תמיד קלים להאזנה. לעיתים אפילו קצת מונוטוניים. אבל הכנות של אריאל פינק וההתנסויות המרתקות שלו במבנים של שיר ובסאונד, הפכו אותו לגורו של דור שלם. מבק וג'יימס מרפי ועד גריימס (שגם הספיקה להתכסח איתו בטוויטר בשנה האחרונה) ומאק דימרקו.

שלב 4: "וואו, זה לא רע. היו לו דברים יותר מוקדמים?"

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Underground (1999)

Ariel Pink's Haunted Graffiti - My Molly EP (1998)

Ariel Pink - Ariel Rosenberg's Thrash And Burn: Pre (2006)

Ariel Pink - Early Live Recordings (2013)

בוודאי! אריאל רוזנברג (לפני הכינוי "אריאל פינק") הקליט כבר מגיל 17 חומרים ביתיים. התגלית של טייפ ההקלטה שינתה את חייו. הוא הבין שהוא יוכל לחקות את האלילים שלו בלי להמתין לאולפן מקצועי, ולהפיק הכל בבית, באמצעות מכונות תופים, סינתיסייזרים מיושנים וצלילים שמופקים באמצעות הפה.

ארבעת האלבומים הנ"ל הם הוצאות מאוחרות של הקלטות מוקדמות. כאן אפשר לשמוע את פינק הקדום והבלתי-גולמי, עם קטעים אינסטרומנטליים ארוכים ואווירתיים, אפקטים של עיוותי קול, גיטרות בדיסטורשנים משונים וגם כמה גרסאות כיסוי מפוקפקות יותר ופחות ("This Night Has Open up My Eyes" של הסמיתס, למשל).

פינק לא מהסס לחזור לתקופה ההיא, וב-2013 הקליט מחדש את השיר "My Molly" עם אחת מהיורשות שלו בז'אנר הפופ העקום: Sky Ferreira.

שלב 5: "זהו. אני רוצה לדעת עליו הכל! היו לו פרויקטים מיוחדים? להקות אחרות? תן לי את זה בהכי הזוי!"

Holy Shit - Stranded At Two Harbors (2006)

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Yas Dudette (2007)

Shits And Giggles - Treak of Treat (2009)

Ariel Pink With Added Pizzazz - Ariel Pink With Added Pizzazz (2010)

Ariel Pink & R Steve Moore - Xu Xlax Glam (2012)

Ariel Pink - Witchhunt Suite For World War III (2007)

אריאל פינק פעל אמנם בעיקר תחת המטריה של ה-"Haunted Graffiti", אבל הקפיד לגוון ולצאת לפרויקטים אחרים, שונים ובעיקר משונים. כמו למשל הצמד Holy Shit, יחד עם מאט פישבק, שהוציא אלבום אחד ב-2006, האלבום "Yas Duette" שחולק בהופעות הלהקה המוקדמות של פינק, האלבום המשותף עם אלילו סטיבי מור (בעל השם הנפלא "קו קלקס גלאם"—בדיוק), או היצירה "Witchhunt Suite For World War III" בת ה-17 דקות, שאפשר בקלות לכנות סימפוניית הלו-פיי הראשונה.

בזמן הקלטת אלבום הפריצה שלו, "Before Today", פינק החליט שהוא חייב להתאוורר מאווירת הלהקה, והתחבר לקולקטיב המוסיקאים Vas Deferens Organization. יחד איתם הוא הקים לייבל בשם Free Dope And Fucking In The Streets, ויצר שני אלבומים ניסיוניים ואוונגרדיים, אחד תחת השם Shits and Giggles והשני תחת השם הנהדר Ariel Pink with Added Pizzazz. שניהם משלבים את הלו-פיי המוכר של פינק בצלילים לא שגרתיים, משחקי סאונד ואפקטים קוליים, והכל בצילה של תזמורת ג'אז אוונגרדית מופרעת לחלוטין. מוזר, מטורף ונפלא בו זמנית.

~~~

תומר קריב הוא שדרן ומפיק ברדיו הקצה, כותב על מוסיקה חדשה במאקו, ומתקלט במסגרת ליין האינדי Reflektor. רוצים לשמוע עוד? האזינו לספיישל אריאל פינק בקצה.

  1. אריאל says:

    מגניב אז……….מתי חלוקת הכרטיסים מתנה??

התגובות סגורות.