מרוב עשן לא שומעים את המוזיקה

מעשנים הרסו רגע מוזיקלי מושלם. זה קרה בהופעה של Suede ביום שישי שעבר. הגיטריסט השני הרים גיטרה אקוסטית, התיישב, והחל לפרוט אקורדים מוכרים. צמרמורת נעימה החלה להתפזר לי ברחבי הגוף. הוא מנגן את The Wild Ones. זה הרגע שחיכיתי לו, לשמוע את השיר המרגש והאלמותי הזה מברט אנדרסון, האיש שכתב ושר אותו לפני שנים, האיש שנמצא כאן מולי על הבמה עם קול שנשמר היטב כמו אוצר של זהב ויהלומים. התמוגגתי.

לפתע בסינכרון על חושי, כאילו חיכו לאיזה סימן סודי שהונף זה עתה, אנשים סביבי הדליקו סיגריות והחלו לעשן. האורגזמה המוזיקלית ששהיתי בה התרסקה, והוחלפה בסירחון ותסכול. יכלתי לבקש מהם להפסיק לעשן, אבל זה היה מאוחר מדי. הנזק נעשה, ולבקש מהם להפסיק היה גורם רק עוד אי נעימות וכעס. הסתכלתי לצדדים וקלטתי שהלא מעשנים נמצאים בדיוק באותו מצב כמוני, מבואסים ומנסים לשווא לנפנף את היד באוויר כדי לנשום קצת אוויר נקי ולחזור להנות מההופעה.

אנשים, תפסיקו לעשן בהופעות. ממש נמאס מזה. אתם לא מודעים עד כמה זה מפריע ופוגם בחוויה של המוזיקה בעוד אתם עסוקים בהתמכרות העצמית הזו. מילא זה שאתם עוברים על החוק, מילא זה שבעלי הבארים והמועדונים הולכים לקראתכם מפחד לאבד את הארנק שלכם שמשלם על איזה בירה או שתיים. אם אתם קוראים את השורות הללו, כנראה שאתם חובבי מוזיקה ומכירים בקדושה שלה. אז תדעו שאתם מחללים את הקודש, שאתם הורסים את החוויה המוזיקלית לי ולרוב הקהל.

תיכנסו לנעליים שלי לרגע. תעצמו את העיניים ותדמיינו שאתם בהופעה של Interpol שאתם כה מיחלים לה. דניאל קסלר, גיטריסט הלהקה, מתחיל לנגן את האקורדים של NYC ואתם באקסטזה. לפתע מוציאים סביבכם בתענוג גדול את האוכל שאתם הכי מתעבים ביקום - אנצ'ובי, כוסברה, גומי שחור בטעם אניס, או מה שזה לא יהיה. המקום מסריח מהריח הנוראי, ויש לכם טעם דוחה בפה. ההנאה שהיתה לפני שנייה נעלמה ומוחלפת בגועל וכעס. ביקשתם מאחד להפסיק, והוא עושה פרצוף מרוגז ומחזיר את האנצ'ובי לכיס. אחר כבר שולף אחד מהכיס, ואין לכם כבר כוח להיות השוטר הרע. כשתחזרו הביתה תסריחו מהריח השנוא הזה ותאלצו לזרוק את הבגדים לכביסה ואת עצמכם למקלחת קרה להוציא את הריח מהשיער.

עוד הופעה מעושנת

עוד הופעה מעושנת

נשמע פנטסטי? אז זהו שלא. ככה אני ורוב האוכלוסיה מרגישים כשאנו הולכים לפאבים, ככה הרגשנו בהופעה של סווייד, ובכל ההופעות. אתם כופים עלינו להריח את הסיגריות, להסריח מהם, ואולי אפילו לחלות מהם, והורסים חוויות מוזיקליות.

האבסורד הוא שהתרגלתי. בתור חובב מוזיקה וברים אין לי ברירה כרגע אלא לספוג את העשן. כל עוד אנשים לא יתחילו לכבד האחד את השני או לציית לחוק, מה שלא יקרה בארץ בעודי בחיים, אני נאלץ לסבול. ומה הכי דפוק? מדובר כולה בכ-20% מהאוכלוסיה שמקלקלת את המסיבה ל-80% מהאוכלוסיה, דוגמה מצערת לעיקרון של פארטו.

לצערי רוקנרול ומוזיקה פופולארית (=לא קלאסית) משויכת באופן הכי קלישאתי שאפשר לסיגריות, והרבה אנשים משתמשים בזה בתור תירוץ, שהם חייבים את הסיגריה שלהם עם הבירה-גיטרה-באס-תופים. איך זה שהלונדונים לא חייבים? והניו יורקרים? והאירים שויתרו לגמרי על עישון בברים שלהם כבר לפני שנים לטובת שתיית גינס טהורה? תעלומה.

מה אפשר לעשות? הייתי מאוד שמח אם בעלי מקומות היו אוכפים את החוק, אבל עד שלא באים הפקחים מהעיריה הם ימשיכו במלאכת האוריגמי כדי להפוך תחתיות בירה למאפרות. ראיתי את הפקחים באים לאחד מברי ההופעות הידועים בתל אביב לפני כשבועיים, והמקום היה כמרקחה. בעלי המקום וכל העובדים היו בפאניקה והתרוצצו מסביב בלי לדעת מה לעשות. המעשנים שלפני שנייה עישנו סיגריות השתינו במכנסיים והכחישו כל קשר וקשר כשהפקחים התעמתו איתם בתיאטרון האבסורד הזה. אבל לא חייבים לחכות לפקחים.

אם אתם מעשנים, אני מקווה שתהיו מודעים שאתם הורסים למישהו את הכיף בכל פעם שאתם מדליקים סיגריה. קשה לי להאמין שלא אכפת לכם מזה בכלל. גם אתם יוצאים להנות ולהתענג על מוזיקה, וזה מבאס כשמקלקלים לך את החוויה ממש כמו שמישהו צועק לך את השיר באוזן, נצמד אליך יותר מדי, או מעלה את החברה שלו על הכתפיים ועכשיו אתה לא רואה כלום. עישון מפריע באותה צורה. לאלה שלא אכפת, יכולים להפסיק לעשן מתי שאתם רוצים? מעולה! תוכיחו את זה. תתאפקו, או שתצאו להפסקת עישון בחוץ.

אם אתם לא מעשנים, הגיע הזמן להפסיק להיות מנומסים, להפסיק להתנהג כאילו שאנחנו בסדר עם זה שמעשנים סביבינו בעוד שאנחנו לא. תבקשו מחברים מעשנים שילכו לעשן בחוץ. תעצרו את ההתנהגות האוטומטית שלהם להדליק סיגריה באמצע הופעה, הם מכורים והם לא שולטים בזה. זה בעייתי להגיד לזר מוחלט לכבות את הסיגריה, למרות שלפעמים צריך לעשות גם את זה, ולרוב החברים שלכם ישמחו להתחשב בכם מאשר באיזה בלוגר מתוסכל.

להקות ומוזיקאים, אתם מבינים שרוב האוכלוסיה לא מעשנת? אתם יודעים שיש כמות גדולה של אנשים שלא יוצאים להופעות בגלל העישון? זה אומר שאתם מפסידים קהל. תעשו טובה ותבקשו מהקהל לא לעשן. אולי אפילו תהפכו את זה לקטע ותכריזו על הופעות ללא עישון. ואם אתם חושבים שלעשן על הבמה זה מה שעושה אתכם לכזה רוקנרול, תעשו טובה ותמכרו את הגיטרות עכשיו.

גם לכם נמאס שמעשנים לכם על הפנים בהופעות? תגיבו, תכתבו על זה בפרופיל, בבלוג, ותעשו פאקינג רעש כדי שלא נהיה יותר הרוב הדומם ונוכל להנות מהמוזיקה כמו שצריך.

  1. רועי says:

    מסכים עם כל מילה.עידו,תתפלא אבל יש דבר גרוע יותר שהפריע לי בהופעה-הסמארטפונים.מה הקטע שבשירים הכי יפים כמו אנימל נייראט חצי מהבנות בקהל שולפות את האייפון שלהן ומצלמות מעל הראש שלי את כל השיר?ובשביל מה-בשביל לשיםבפייסבוק וולהגיד שהיית בסוויד? חפשי ביוטיוב יש עשרות אם לא מאות קטעים כאלה.ותתני לאנשים שאשכרא באו להנות מהמוסיקה לחיות

  2. הלהקות והמוזיקאים לא שמים קצוץ. גם רוב הקהל שלהם קם לעבודה בבוקר, ובכל זאת שעות ההופעות הן כפי שהן (כן, זה יותר אשמה של בעלי המועדונים, אני יודעת – אבל גם הם לא שמים קצוץ).

    הבעיה גרועה שבעתיים בחורף. יש הופעות שמתחילות בשעה סבירה, שאני יכולה להגיע אליהן היישר מהמשרד – אבל רק המחשבה על לבזבז כסף על ניקוי יבש של המעיל ולמצוא זמן למסור אותו… זה תופס הכל, מהכפפות ועד לצעיף, פריטים שאתה לא מכבס כל יום, ועד הבוקר כל החדר מריח מזה.

    בצד החיובי – לפחות היתה אחלה הופעה (בצד שלנו גם לא עישנו הרבה).

  3. דקסטר בוכניק says:

    מסכים עם רוב מה שכתבת, אבל עניין ה"רוב האוכלוסייה" הוא לא מדוייק, לדעתי.
    אוכלוסייה זה דבר אחד, סצינה זה דבר אחר. אין לי שום ספק (לא בדקתי) שבסצינת המוזיקה הפופולרית המקומית יש רוב למעשנים, למרות שדווקא בשתי הלהקות המקומיות האהובות עלי(נחש מי), יש רק אדם אחד המעשן – מתוך שבעה אנשים בסך הכל.
    הכותב, אגב, מעשן.

  4. לא יודע, לי אין בעיה להגיד למישהו לכבות את הסיגריה (או לא להדליק אותה בכלל, אם אני רואה שהוא מתכוון). אז שיקלל אותי קצת בלב לכמה דקות, כבר עשו לי דברים יותר גרועים.

    אגב, דווקא בהופעה של סוויד הבנתי שהיו סדרנים שאכפו את האיסור הזה, אבל כנראה שהם היו רק מאחורה (ליד הבאר) ולא בשורות הראשונות איפה שזה באמת מפריע ומציק.

  5. Kotz says:

    מה הדין לגבי עישון סמים קלים?

  6. עמי says:

    צודק לגמרי.
    לפחות בשתי ההופעות של ג'ון קייל אפשר להיות רגועים לגבי זה. בפעם הקודמת הוא דרש שלא יעשנו והייתה אכיפה כמו שצריך, כולל כרוז לפני ההופעה שאמר שזו "בקשה של האמן"

  7. בתור מעשנת אני מודה שכן, זה כיף לעשן בהופעות.
    אבל אני מבינה לגמרי את הצד של הלא מעשנים – את המחנק, הצריבה בעיניים והריח בבגדים ובשיער – ומשתדלת מאוד לא לעשן במהלך הופעות.
    אגב, זה מאוד עוזר כשהמועדון אוסר על עישון, כמו הלבונטין או הבארבי (ברוב ההופעות שהייתי בהן שם בשנתיים האחרונות). אני גם חייבת להודות שהופעה שאינה אפופת עשן סיגריות היא באמת יותר נעימה.

  8. 1:
    גם אם לא היו מעשנים – היית מוצא על מה להתלונן.
    סמארטפונים (שיחות, צילום, סימוס), ריח גוף, שפת גוף, אלכוהול באוויר, דריכת רגליים…
    להיות דחוס עם אנשים בחלל סגור זה מבחן. לי יש את הסיגריות שעוזרות להתמודד עם זה. תמצא לך דרך משלך – ותעזוב אותי בשקט.

    2:
    אי אפשר רק להתחשב ב"לא מעשנים". הם לא האנשים היחידים על הרחבה. הנסיון להציג את העישון כהרגל בלתי נשלט (אגב, פחחחחח) ותו לא נכשל במבחן המציאות. אין לך דרך לבסס את הטענה הזאת – בעיקר כי היא לא נכונה.
    עשן חריף שמזדחל דרך הגרון ולתוך הקרביים יכול להיות חוויה מענגת, מזככת, מקדמת ריכוז ואימרסיביות.

    2.5:
    (ויש מצב טוב שאנחנו לא המיעוט באולם ההופעות כמו שאתה משכנע את עצמך, לא שזה באמת משנה. תשיג נתונים לפני שאתה יוצא בהצהרות. או לפחות תשאר עם מה שברור לך מעל לכל ספק: הופעות הם מבחן סובלנות שאף אחד לא צריך להכשל בו.)

    בהמשך ל-2:
    NYC? אינטרפול? זבל מי שהורס לי את הסיגרייה הזאת!

    3:
    מה שKOTZ כתב.

    4:
    אוהב את הבלוג שלך. קיפ איט אפ.

  9. עשן הוא עשן, גם של סמים קלים. צאו החוצה, תחזרו בעוד חמש דקות.

  10. לי, כלא מעשן, בדרך כלל אין בעיה עם עישון בפאבים. אבל כוכי הופעות כמו הבארבי או הלבונטין נוטים להעשות הרבה יותר מעושנים ומסריחים. גם הנוהג של "לצאת לסיגריה" עושה לדעתי טוב גם למעשנים ולאווירה במקום, בשל התנועה של האנשים.

    וגם אני, כמו תום, חושב שיש לך אחלה בלוג אבל אתה חרא של בנאדם. :)

  11. מיכל says:

    עידו, מצד אחד אני מסכימה איתך. אפילו כמעשנת, העשן והמחנק מאוד מפריעים לי בבארים צפופים. אחת הסיבות העיקריות שאני מפסיקה לעשן היא שאני מבינה שזה עושה אותי בנאדם שפחות נעים להיות בסביבתו.
    ומצד שני, הרבה אנשים עושים הרבה דברים שמאוד מפריעים לי בהופעות. לדוגמא האיש המאוד גבוה שמתעקש להידחף כל כך קרוב אליי כך שכל מה שאני יכולה לראות זה את הגב שלו. או האיש שמתעקש לשיר לי באוזן בקולי קולות למרות שהוא מזייף ולא יודע את המילים. כמו העישון, גם אלה התנהגויות שכאילו קריטיות לחוויה של הצופה, אבל מבאסות את כל מי שסביבו.
    חלק מהקטע בהופעות, במיוחד הופעות אינדי בארץ שהן מאוד קהילתיות, הוא להתחשב ולהתגמש. לא להפריע יותר מדי, וגם לקבל את זה שיפריעו לך קצת.

  12. אורן says:

    עידו – מסכים איתך עקרונית. לי אישית זה לא מפריע, אבל כל דבר בהופעה שיכול להפריע למישהו אחר, צריכים להתחשב ולהפסיק אותו.

    ואת זה אתה צריך לקחת לתשומת לבך מר "תום גבעול". זה שסמאטפונים מול הפרצוף ואנשים שמזייפים לידך את השירה גם הורסים – לא מצדיק אף אחת מההתנהגויות הלקויות הללו.
    אם אתם צריכים לעשן סמים/סיגריות/לא להתקלח שבוע לפני הופעה על-מנת להנות ממנה ומהמוסיקה: עשו לכולנו טובה ותאזינו למוסיקה בבית

  13. לכל המגיבים – הטיעון של "בכל מקרה מפריעים בהופעה כי צועקים ומרימים את הסמארטפונים, ולכן זה בסדר לעשן אז פשוט תחייה עם זה" פשוט לא תקף. זה יהיה כאילו שתגידו "בכל מקרה רוצחים וגונבים, ולכן זה בסדר לאנוס ופשוט תחייה עם זה". אין בזה שום הגיון, אז תפסיקו להשתמש בטיעון הזה בבקשה.

    מה שכל אחד מוכן לסבול או לא בהופעה זה עניין אישי, ואני לא מצפה שיהיה נוח לגמרי בהופעה. אבל רק בגלל שיש הפרעות אחרות זה לא אומר שלא צריך להתייחס לתופעת העישון.

    השורה התחתונה היא שעישון בהופעות מפריע יותר מכל שאר ההפרעות בהופעה והגיע הזמן להפסיק עם זה. מעשנים שמחליטים לעשן בהופעה צריכים להבין שהם מחללים את המוזיקה, פוגעים בקהל הלא מעשנים סביבם, ועל ידי כך פוגעים גם באמן על הבמה.

  14. פסטרנק says:

    לגמרי אתך
    גם בלי קשר להופעות זהו מנהג מגעיל חברתית ומגונה סביבתית (בנוסף לעשן מאפרים ומשליכים בדלים על הקרקע)

  15. עודד says:

    אלוהים ישמור!
    לכל מי שהגיב פה יש בלוג!

  16. גמדוד says:

    פשוט מאוד.. מה שעושה לך את השיר.. יכול להרוס את השיר לאחר ולהפך
    בשיר האהוב והמרגש עבורך.. היית שמח להיות בסביבה נקייה מעשן, בעוד בשיר אהוב ומרגש בעבור אחר שמעשן- זה הרגע וזו החוויה, והיא כוללת סיגריה. מצטער, אבל לצרוך את החוויה הזו בחוץ, זה לא פתרון.
    סבלנות וסובלנות.. הם כן. אם שמתם לב, אנשים לא עישנו במתחם לפני ההופעה, הם ניסו להתחשב. יש רגעים (למעשנים) במיוחד כאלה המציפים רגשות כמו הופעה, שהסיגריה היא חלק בלתי נפרד מהם
    פיס אנד סמוק

  17. מעשן צפוני says:

    בכיינים נמאסתם. הרי אתם רק בוכים, ממשיכים ללכת להופעות ולא עושים כלום.
    יש חוק (דרכוני, היסטרי ומתחסד)ואני מכבד אותו אבל רבאק, די עם הבכיינות.
    אחרי הופעה אני מאד מקווה שאתה בכל מקרה מתקלח וזורק למכונת הכביסה את הבגדים שלך. זה מומלץ לטובת הכלל, בלי קשר לעישון.
    יש הופעות שאני מוכן בשמחה לעשות איתך סקר/התערבות בהם תגלה שרוב רובו של הקהל מעשן ושאתה המיעוט. החוק שאתה יוצא בשמו הורס בשיטתיות את הנאתם של הנ"ל.
    ולסיום סיומת, האמנים. זה לא שלא אכפת להם, רוב רובם מעשנים גם הם ודי מתבאסים מהחוק (כשאוכפים אותו עליהם במועדוני ההופעות). זה בדוק.
    בכל מקרה, עם סיגריה או בלי, שיהיה סוף שבוע נעים.

  18. אלעד says:

    כל התגובות פה שבעד העישון – לו היו באתמ אוכפים את החוק וכל הדלקת סיגריה היתה כוללת קנס של כמה מאות שקלים, התופעה היתה נפסקת, אני כמעט בטוח בדבר, כך שלא משנה כמה באמת בוער לכם לעשן בדיוק באותו רגע וכמה זה חלק מהחוויה עבורכם – עצם הוצאת והדלקת הסיגריה עצמה למרות הידיעה שהיא מפריעה לסובבים אותכם, למרות הידיעה שאתם עוברים על החוק, זה פשוט זלזול וחוסר איכפתיות מכל מי שאינו אתם.
    למתלוננים על רדיפה וחוסר הגיון בחוק – כשאתם מעשנים בסביבת אנשים, אתם פוגעים בהם בריאותית. חד וחלק. כן, זה גם מסריח, צורב, יכול לגרום לקוצר נשימה ואת כל זה אתם גם חולקים עם הסביבה הקרובה, אבל בשורה התחתונה – אתם פוגעים, פיסית, באנשים. לכן קיים החוק הזה, ולא כמשהו אישי כנגדכם.
    ובאשר לאלה שציינו שאפשר לבקש תמיד שלא יעשנו – כן, בהצלחה עם זה. כשכולם סביב פתאום מתחילים לעשן, זו משימה בלתי אפשרית לדאוג שכל אחד יכבה את הסיגריה. הרב יסתכלו עליכם בזלזול, או יגידו שגם כך כולם מעשנים, או אפילו יעשו דווקא וינשפו את העשן דווקא לכיוונכם – אבל זה קרב די אבוד מראש, מאחר ובסופו של דבר – לאנשים פשוט לא איכפת. התקווה היא שאם כל סיגריה כזו תעלה להם כמה מאות שקלים, יהיה איכפת להם מעט יותר, אבל לשם כך – נדרשת אכיפה של החוק, מה שרב המקומות (והבארבי דווקא בולט בנוכחות העשן במקום, למי שציינה שהוא מהנקיים) לא טורחים כלל לאכוף אותו, משיקולים כלכליים בעיקר. אני בעד לפעול כנגד התופעה הזו, אך כיחידים, השפעתנו מוגבלת.

  19. נחש says:

    If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
    זה כמו שתתלונן על זה שאחרי על-האש אתה כולך מסריח מעשן.

    אני באמת מצטער שהרסתי לך את החוויה הטרנסנדנטלית שנגרמת עקב שמיעת איזו יצירת מופת אלוהית.
    תשמע _אתה_ את המוזיקה בבית. אני באתי לעשות חיים.
    וכן, זה כולל את הבירה עם הסיגריה שלי, לרקוד, לצעוק ולהזיע.

    חלאס כבר עם הבכיינות.
    סה"כ קצת עשן של טבק, לא יקרה לך כלום.

  20. Raz says:

    לכל המעשנים הנזעקים: מספיק עם הרומנטיקה של העשן שלכם, רדו מהעץ וחדלו להתבכיין. ברוב העולם המערבי הוכנסו כבר לפני מספר שנים חוקים האוסרים על עישון במקומות ציבוריים, אז אם בניו-יורק אין לכם, לאמנים ולשאר העולם בעיה להתאפק שעתיים, גם בתל-אביב לא אמורה להיות לאף אחד בעיה לנהוג באותו האופן.

  21. עוד הערות לטיעון שגוי של המעשנים בעניין רוב למעשנים בהופעות כהצדקה לעישון בהופעות.

    1. רק כ-20% מהאוכלוסיה בארץ מעשנת (יש לינק בפוסט), זו בערך הכמות בכל מדינה מערבית. זה אומר שכ-80% מהאוכלוסיה לא מעשנת, דהיינו המעשנים במיעוט.

    2. אתם טוענים שיש רוב למעשנים בהופעות ושאני טועה כי אני לא מביא מספרים בעניין הספציפי הזה. איפה המספרים שלכם? אף אחד מכם לא נתן מקור. כל מה שיש לכם זה תחושה שיש רוב למעשנים בהופעות.

    3. למרות שאני חושב שאתם טועים, אזרום עם ההנחה שיש רוב למעשנים בהופעות. האם זה מצדיק עישון בהופעות? התשובה היא לא. אם היה רוב לרוצחים בהופעות האם היה מוצדק לרצוח בהופעה? ברור שלא. למעשה המעשנים הם סוג של רוצחים כי העשן שלהם מסרטן את הסובבים. היתם רוצים שאפזר אסבסט בהופעות? ברור שלא. אז למה לפזר עשן סיגריות זה בסדר?

    העישון במקומות ציבוריים ובהופועת באופן ספציפי לא חוקי, מסריח, מגעיל, מסרטן, מפריע, ומחלל את המוזיקה. מספיק עם התירוצים והנסיונות הכושלים להצדיק את זה. הקרב על העישון במקומות ציבוריים הוא קרב אבוד וזה עניין של זמן עד שזה יופסק. למה שהזמן הזה לא יהיה עכשיו?

  22. נועה says:

    וואלה, כשאומרים לי לא לעשן במקום מסויים, אז אני לא מעשנת.
    לא מבינה מה הבעיה עם זה. ואם נחתה עליי רוח הסיגריה, למה לא ללכת לצד? או לצאת החוצה?
    כנראה שמבחינת המעשנים, הנימוס הוא מאיתנו והלאה.
    או שאולי רק אני מתרגלת כללי נימוס.

    ול"נחש": "סה"כ קצת עשן של טבק", זו האמירה הכי לא מדויקת שקראתי בזמן האחרון. הרי זה ידוע שמעשנים פאסיביים חשופים לסכנות העישון בדיוק כמו האקטיביים, אם לא יותר. סטטיסטיקות, בנאדם. הן לא נוטות לשקר.

  23. סער says:

    עידו,
    עושה רושם שנגעת פה על עצב רגיש (הדיון זלג גם לעונג שבת) ואני אישית בתור מעשן חושב שהמטרה היא יותר מראויה
    מכיוון שאתה מסתמן כמוביל של מאבק וכמו שציינת בצדק – החוק לא נאכף ע"י בעלי המועדונים מחשש להפסיד כמה שקלים של מעשנים
    למה לא להרים את הכפפה ולעשות כמעשה הקוטג'?
    גם אם זה אומר שהקיץ נראה קצת פחות הופעות, חרם על בעלי עסק שלא אוסרים עישון יהיה אפקטיבי.
    בדרך ארץ ובאופן דמוקרטי… בלי לקרוא לאדם "חרא" רק כי הוא לא מסכים לדעתך (נמרוד מתגובה 9 לשימת ליבך)

  24. סער says:

    אגב, דבר אחד זה בטוח יפתור וזה השאלה העקרונית מהי ההתפלגות הסטטיסטית בין אחוז המעשנים בהופעות והלא מעשנים בהופעות. רואי החשבון של בעלי העסק יוכלו לפקוח כאן כמה זוגות עיניים.

  25. ינון says:

    בהופעת האיחוד של פוליאנה פרנק היו שלטים מטעם חברי הלהקה שביקשו לא לעשן – זה עבד יופי. אולי בעצם צריך להפעיל לחץ על אמנים ולא על בעלי עסקים? כמובן שהם יצטרכו להיות מצליחים, כאלה שלא מפחדים לדרוש מהקהל שלהם. מעניין אם יש כאלה

  26. סער says:

    לא בטוח שאני מבין איך זה נופל על האמנים, לי זה מצטייר קצת כמו מטיפנות אבל אולי זה רק אני.

    בכל מקרה לפי החוק זה חובה של בעל העסק לאכוף את האיסור: "ב-7 לנובמבר 2007, כ”ו בחשוון התשס”ח, נכנס לתוקף התיקון לחוק מניעת העישון במקומות ציבוריים… בעלי עסקים ומנהלים ישאו באחריות משפטית ליישום החוק והוראותיו."

  27. יניב דיין says:

    אישית, אני הפסקתי ללכת להופעות במקומות בהם מתירים לעשן.
    יש את הקבוצה המומלצת הזאת בפייסבוק:
    "מקומות בילוי שאוכפים את איסור העישון -הרשימה בפנים"
    http://www.facebook.com/NonSmokingPlaces
    שכוללת רשימת מקומות שאוכפים את החוק:
    http://www.facebook.com/note.php?note_id=310240254833

  28. עידו:
    לצערנו אתה נאיבי, אם אתה חושב שפנייה, בקשה ,תחינה מהמעשנים הישראלים תעזור.
    התיקון לחוק למניעת עישון של גלעד ארדן נכנס לתוקף בנובמבר 2007, כלומר לפני 4 (!!) שנים.
    גם לפני זה היה אסור לעשן, אבל לאנשים לא הייתה מודעות לגבי החוק.
    מאז התיקון ב-2007 – אין תירוצים.
    כולם יודעים, והמעשנים בוחרים לצפצף וחלק גדול מבעלי המקומות בוחרים לצפצף.
    אתה חושב שאם תפנה להיגיון של המעשנים הישראלים, זה יעזור לך? אתה חושב שאתה הראשון שמנסה להסביר שעישון מפריע לך?

    תראה אילו תשובות אתה מקבל. במקום הבנה, אתה מקבל השוואה לדברים אחרים. מעשנת אחת השוותה את אי הנוחות שלך מעישון לאי הנוחות שלה מזה שבחור גבוה מסתיר לה.
    היא לא מבינה שיש פה עניין בריאותי.
    אולי גם אתה לא ממש מבין, כי אחרת היית מעדיף להמנע מללכת למקומות שמעשנים בהם, העיקר הבריאות.
    כמובן שהפתרון הוא לא להכנע ולוותר ולא ללכת למקומות שמעשנים בהם, אלא להתלונן ולתבוע.
    להתלונן=לשלוח טופסי תלונה לגורמים הרלוונטיים בעירייה הרלוונטית עם העתק לגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות.
    הדרכה מלאה תוכל למצוא פה:
    https://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fon.fb.me%2Fg75efn&h=mAQCRE-rq

    ולתבוע=בתביעות קטנות או בבית משפט השלום או בתביעות ייצוגיות.
    הדרכה לגבי תביעות קטנות, כולל כתב תביעה לדוגמא, תוכל למצוא באתר עמותת אוויר נקי:
    http://www.avir-naki.com
    תחת הקטגוריה "תביעות".

    אגב – הויכוח למי יש רוב הוא לא רלוונטי.
    ראשית – הרבה לא מעשנים באמת בוחרים להמנע מלצאת למקומות שמעשנים בהם, ולכן, אם יש רוב למעשנים, וגם זה לא בטוח, זה רוב מעוות, כי הלא מעשנים לא נמצאים במקומות האלה, ב-ג-ל-ל שמעשנים שם.
    שנית – ואם היו 80 אחוז מעשנים, זה נותן להם זכות להרעיל את ה-20 אחוז שלא מעשנים?

    לסיכום – כבר מזמן עברנו את השלב של הדיבורים והבקשות, ההסברים והנימוקים.
    המעשנים ובעלי המקומות הישראלים, בניגוד למעשנים ובעלי המקומות בעולם המערבי, מבינים רק כוח ורק כשזה כואב להם בכיס.
    ראית איך הם נלחצו כשהגיעו פקחים…
    צריך שפקחים ימשיכו להפעיל לחץ על המעשנים ועל בעלי מקומות – ע"מ שבקרוב לא יהיה עישון במקומות ציבוריים בישראל.
    הבלוג הזה מיותר, לפחות איך שהוא נכתב.

    הבלוג היה צריך להיות אחר לגמרי:
    "הייתי בהופעה של סוויד, היו שם אנשים רעים, חסרי תרבות, חסרי חינוך, טעוני טיפוח, גסי רוח, חצופים, חסרי התחשבות שצפצפו על החוק ועל הזולת.
    צילמתי אנשים מעשנים בהופעה כך שברור מהתמונות שמדובר במקום הספציפי הזה, ובהופעה של סוויד, התקשרתי למוקד העירוני והתלוננתי על העישון במקום, ולמחרת מילאתי טופס תלונה על המקום ושלחתי לגורמים הרלוונטיים בעיריית ת"א בצירוף התמונות שצילמתי.
    בנוסף אני מכין תביעה נגד המארגנים".

  29. בשוק מכמות הצדקנים פה, בוא גם לא נדחוף אחד השני, לא נזיע, לא נריב על מקום בשורות הראשונות, לא נצלם את כל ההופעה באייפון, לא נשיר עם האמן כדי לא להפריע למי שלידנו לשמוע את השיר, סיגריות זה לא כל הבעיות בהופעות בארץ.

  30. נו שוין... says:

    ל"נו באמת"
    אתה באמת לא מבין את ההבדל בין 'אי נוחות' ו'נזק בריאותי'?
    עושה רושם שכל מי שמצדד בעישון במקומות ציבוריים מרגיש צורך להכניס איזה קטנה ל'יפה הנפש' האלה או ה'צדקנים' הארורים.
    נראה לי שזה בגלל שאתם יודעים שהטיעונים שלכם לא מחזיקים מים.
    נו באמת… בואו לא ניגע אחד בשני בהופעת עמידה
    נו באמת… בואו לא ננשוף חומר מחניק ומסרטן לעבר קני הנשימה של מי שלידנו
    נו באמת, מבין את ההבדל?

  31. אורן says:

    כמו שחברי עודד אומר:
    thank god for the smarphone people, because of them i can avoid the actual show with the shitty crowd and just watch in on youtube

  32. מעשן צפוני says:

    צדקנים בני צדקנים. אבל החוק לצידכם, מה לעשות.
    אני מקווה שאתם אוכלים רק מזון אורגני שלא רוסס, בשר שלא הוזרקו לו הורמונים וכנ"ל חלב. אתם מסתובבים עם רטיות על האף והפנים (אולי מסכות גז עדיפות?) ונמנעים מעוד 7,643 דברים שגורמים כביכול לסרטן. העיקר שאתם נהנים מהחיים "הבריאים" שלכםם שם בחוץ ותאריכו חיים כדי למרר את שלנו.

  33. האם למישהו כאן יש ביסוס לטענה שעישון פסיבי מסרטן?

    אני מאמין שמדובר בשטויות. "עובדות" שנקבעות כתוצאה מאופרטוניזם כלכלי ופוליטי. לא כתוצאה מהוכחה מדעית\הגותית ראויה.
    קריאה מומלצת בנושא:
    http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=153865

    אמנם בלדד לא מספק את המקורות שלו, אבל גם חסידי ה"תפסיק לסרטן אותי" לא עושים זאת. אצל הראשון לפחות ברור שמדובר על אדם בקיא ורציונאלי.

    עד שלא תבוסס כאן הסכמה, ולו מינימלית, באשר לנזק בריאותי יוצא דופן של עישון פסיבי* אין שום הצדקה לפסול אותו מבלי להגרר ל"כלכלת התנהגויות" מורכבת. וטו על עישון (בהעדר סיבה בריאותית) שווה לוטו על לבוש חשוף, דיבור, ריח גוף וכל דבר אחר שעושה לכם לא נעים להיות בקרבת אנשים אחרים.
    לשון אחר, רבים פה משתמשים בטיעון הסרטן המפוקפק פשוט כדי להמנע מלחשוף את חוסר הסובלנות הקיצוני שלהם כלפי האחר.

    ===================
    *יוצא דופן בהשוואה לדריכה על רגל, ריבוי של פלאשים לעיניים. מוזיקה בווליום גבוהה, ועוד שלל "סימפטומים" של היות בציבור)

  34. מיכאל says:

    תום, צר לומר לך את זה. אבל אתה פשוט מטומטם.
    מה ההבדל בין עשן שאתה שואף לריאות ישירות מהסיגריה לעשן שאחרים שואפים מהסיגריה שלך? אין שום הבדל. זה מסרטן וזה מסרטן.
    מי שטוען שעישון פסיבי שונה במשהו מעישון רגיל הוא פשוט דמגוג. החומרים שיש בעשן שנכנס לריאות ויוצא מהריאות אלו אותם חומרים. וההשפעה שלהם על הגוף היא אותה השפעה.

    תתעורר! אתה יכול לקרוא לטיעון הסרטן "מפוקפק" כמה שאתה רק רוצה. אבל אתה רק טומן את הראש בחול. אנחנו ב2011 ואין שום ויכוח שעישון ובפרט עישון פסיבי מסרטן. כל מדינות העולם המערבי הכירו בזה ואין אף מדינה מערבית שמרשה שיעשנו אצלה במקומות ציבוריים. רק כמה ערסים מפרגים בישראל עדיין מתעקשים.

    וחוץ מזה הגישה שלך פשוט סתומה, מה דעתך שאני ארסס את הסביבה שלך בk300. הרי אין לך שום מחקר בשלוף שקובע שk300 מסר. אז מה הבעיה?

    נ.ב. לסיום הנה כמה נתונים פיקנטיים על עישון:
    אם תעיז להציץ בדוחות של משרד הבריאות, בדוחות ארגון הבריאות הבילאומי (שאחראי בין היתר לרשימת החומרים המסרטנים והוא מחשיב עישון פסיבי כמסרטן ודאי בבני אדם) ודוחות ארגון הסרטן הבינלאומי אתה תראה נתונים מבהילים.
    בישראל מתים כל שנה 10000 איש מעישון (פי 30 מתאונות דרכים!), כלומר כל ישראלי חמישי שמת – מת מעישון. אם מסתכלים על זה בצורה גלובלית, מקבלים כי כל שנה מתים 6-7 מיליון בני אדם. שואה אחת כל שנה.
    על פי נתוני ארגון הסרטן הבינלאומי, עישון גורם ל90% מכלל מקרי סרטן הריאות ו30% מכלל מקרי הסרטן באופן כללי.

  35. >> תום, צר לומר לך את זה. אבל אתה פשוט מטומטם. <> החומרים שיש בעשן שנכנס לריאות ויוצא מהריאות אלו אותם חומרים. וההשפעה שלהם על הגוף היא אותה השפעה.<> אנחנו ב2011 ואין שום ויכוח שעישון ובפרט עישון פסיבי מסרטן <> מה דעתך שאני ארסס את הסביבה שלך בk300. הרי אין לך שום מחקר בשלוף שקובע שk300 מסרטן? <> נ.ב. לסיום הנה כמה נתונים פיקנטיים על עישון:<<

    כל הפסקה האחרונה שלך לא רלוונטית (לא באופן מוכח) לנושא העישון הפסיבי. נזקי העישון האקטיבי ידועים ומוכחים בהחלט. גם נזקי האלכוהול, צפייה בטלויזיה, האזנה למוזיקה בווליום גבוהה, נשימת אוויר מזוהם, שתיית מים עומדים ותקשורת עם העולם החיצון באופן כללי.

    שנית, אשמח לקבל הפניות (= לינקים. אנחנו ב-2011, לא?) לאותם דו"חות שאתה מדבר עליהם.

  36. הופה. שיגועי-וורדפרס! הנה ההודעה מתוקנת:

    "תום, צר לומר לך את זה. אבל אתה פשוט מטומטם."

    המממ.. חוסר סובלנות לדעות שונות משלך. מעניין אם יש לכך איזושהי הצדקה.

    "החומרים שיש בעשן שנכנס לריאות ויוצא מהריאות אלו אותם חומרים. וההשפעה שלהם על הגוף היא אותה השפעה."

    אתה יודע את זה כי אתה בראת את גוף האדם? או שקבלת טיפ מחבר טוב?
    נא ספק ביסוס לקביעות האלה.

    "אנחנו ב2011 ואין שום ויכוח שעישון ובפרט עישון פסיבי מסרטן"

    לא יודע איך לבשר לך את זה, אבל אתה נמצא בויכוח הזה בדיוק כרגע.
    אכן, כמויות אדירות של אופרטוניסטים (וסתם טמבלים) מאמצים את תוצאות דו"ח 1993 של הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה.זה מוכיח בדיוק דבר אחד: זיוף סטטיסטיקות מאפשר להסיק איזה מסקנות שרוצים.

    אנשים אינטליגנטים ומיודעים (ואפילו לא מעשנים בעליל!) מוצאים לנכון לכנות את הדו"ח המודבר "Junk science". אתה מבין למה או שאני צריך להכנס לפרטים?

    http://www.straightdope.com/columns/read/2554/does-second-hand-smoke-really-cause-cancer

    http://www.youtube.com/watch?v=aGoZ-b1OaW4

    "מה דעתך שאני ארסס את הסביבה שלך בk300. הרי אין לך שום מחקר בשלוף שקובע שk300 מסרטן?"

    כשכמות האנשים שחובבים ריסוס בקיי300 תתחיל להראות סימני קרבה לכמות המעשנים, אכן יהיה צורך להתייחס לטענה הזאת.
    כרגע אתה סתם מלהג.

    " נ.ב. לסיום הנה כמה נתונים פיקנטיים על עישון:"

    כל הפסקה האחרונה שלך לא רלוונטית לנושא העישון הפסיבי. נזקי העישון האקטיבי ידועים ומוכחים בהחלט. גם נזקי האלכוהול, צפייה בטלויזיה, האזנה למוזיקה בווליום גבוהה, נשימת אוויר מזוהם, שתיית מים עומדים ותקשורת עם העולם החיצון באופן כללי.

    שנית, אשמח לקבל הפניות (= לינקים. אנחנו ב-2011, לא?) לאותם דו"חות שאתה מדבר עליהם.

  37. שלום ה. שלום says:

    שלום ה. שלום היה בראש ובראשונה מעוניין לאחל לכל בית ישראל שבוע טוב וערב שקט ושלו.

    שלום עיין בחלק מן הדבר-שבים ולא הצליח להתעלם מן הנימה הפוגענית שעולה מחלקם.

    הרי כולנו יהודים, טוען שלום, אור לגויים! הלא נצלח להתדיין בלי להחליף שם תואר זה או אחר?

    וזכרונא מה לימדונו חכמנו זצ"ל:
    שניים אוחזים בטלית, הלה אומר שלי, הלה אומר שלי…

    שלום ה. שלום היה מעוניין לאחל לכל בית ישראל ערב שקט ושלו להזמין את קהל המדברשבים לעיין בספרו החדש 'שלושה גברים בסיירה' (לומר דבר על הכלבים הנובחים..)

  38. DA says:

    טענות מבוססות לכך שעישון פאסיבי מזיק:

    (המידע מובא מאתר מידע רפואי בשם up to date שהוא אתר מאוד מהימן שמסכם נושאים רפואיים וניתן להשתמש בציטוטים ממנו לקביעת דרכי טיפול. לא צירפתי לינק כי הוא חסום ללא הרשאת אוניברסיטאית. מצטער על החפירה…)
    The smoke inhaled by nonsmokers is often referred to as secondhand smoke (SHS). At present, over one billion adults worldwide are smokers, implying that SHS exposure is a common risk for children and for adults who do not smoke. (See 'What is secondhand smoke?' above.)
    Exposure to SHS is causally associated with an increased risk of lung cancer and coronary heart disease among nonsmokers. (See 'Health consequences of secondhand smoke' above.)
    Implementing laws that limit public and workplace smoking may result in a rapid decrease in the risk of acute myocardial infarction in both smokers and nonsmokers. (See 'Cardiovascular disease' above and 'Workplace exposures' above.)
    Although SHS does not appear to be associated with chronic respiratory disease outside of lung cancer, several studies suggest that passive smoking may cause acute respiratory morbidity. (See 'Other respiratory tract illness' above.)

  39. @DA –
    אני רואה כאן רק שורה של מסקנות שהביסוס שלהן נמצא במקום אחר.
    ככל הנראה תחת הכותרת:
    'Health consequences of secondhand smoke'

    אם תוכל בבקשה להעתיק אותו לכאן, אודה לך מאוד.

  40. DA says:

    INTRODUCTION — There have been few epidemics as devastating and preventable as that caused by tobacco consumption. Cigarette smoking and exposure to secondhand smoke (SHS) became highly prevalent in most developed countries through the 20th century; with a lag of several decades, the rise of smoking was followed by epidemic increases in the diseases now known to be caused by smoking, including lung and other cancers, coronary heart disease, and chronic lung disease. By mid-century, epidemiologic studies provided the initial evidence establishing that smoking caused these diseases. Mounting evidence and authoritative syntheses in the reports of the United States (US) Surgeon General soon led to definitive conclusions concerning smoking as a cause of disease. Unfortunately, as the 21st century begins, smoking is on the rise in developing countries, even as it declines in the developed countries that have had some success with tobacco control.

    ראה המשך: http://pastie.org/2193394

  41. @DM –
    תודה רבה על הפייסט. המשכתי משם לקרוא עוד כמה דברים. הכי משמעותי הוא המסמך האמריקאי הנ"ל מ-2006

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20669524

    השורה התחתונה של כולם ברורה לי. אשקר אם אגיד שהקריאה שעשיתי היום לא הזיזה אצלי כלום.
    אז כן, הררי מחקרים מציגים עלייה של עשורת אחוזים בסיכויים לחלות בסרטן כתוצאה מעישון פאסיבי. מדובר על עשרות בודדות ורק במקרים של חשיפה רבת שנים (בבית, במשרד וכו').

    אני לא מהתחום – אבל כן רואה הגיון בביקורת הבאה:
    "the analysis purported to show that ETS caused a 19 percent increased risk of lung cancer. While this seems like a respectably large number, remember it comes from an epidemiological study, which attempts to infer causality based on associations in the data–circumstantial evidence rather than a smoking gun. Whatever song and dance you may get from the statisticians, skeptical observers prefer to see an increased risk of at least 100 percent before they consider a relationship to be established beyond reasonable doubt."
    שוב, מכאן: http://www.straightdope.com/columns/read/2554/does-second-hand-smoke-really-cause-cancer

    בשורה תחתונה, למדתי הרבה. צריך לענות על עוד לא מעט שאלות לפני שאשנה את דעתי לחלוטין. ללא ספק, לעשן בחברת לא-מעשנים הפך היום להרבה פחות נסבל.

  42. מעשן צפוני says:

    טוב, חוץ ממצתדקים אתם גם הופכים מרושעים ומטופשים מרגע לרגע ומפוצצים לי את תא הדואר.

    רק למה לפגוע בכיס? אפשר ישר לשים בגטאות. אח"כ תוכלו גם להשמיד. אתם 80% מהאוכלוסיה ואתם הרוב.

    ולחשוב שכל זה קורה רק בגלל שבא שר אידיוט ופופוליסט שחושב שכל מה שקורה בארה"ב הוא נהדר וחייבים, פשוט חייבים, לחקות את זה. ואל תנפנפו לי באירופה, הם לא פחות חקיינים.

    רק תגידו, איך יוצאים מפה? נמאס לקרוא את השטויות האלה.

  43. רז says:

    לגבי טיעון האינטרס הכלכלי: חוקי הגבלת העישון בציבור לא רק שמביאים לירידה בחשיפה לעישון פאסיבי, אלא שהם מעודדים מעשנים להפחית בכמות הסיגריות שהם מעשנים. במילים אחרות: בטווח הרחוק, החוקים הללו עשויים להביא לירידה בצריכת הסיגריות.

    המדינה מרוויחה מיליארדים ממיסוי על יבוא סיגריות. לעודד מהלך שעלול לפגוע בהכנסה הנכספת הזו איננו אינטרס כלכלי, אלא ירייה ברגליו של האוצר.

    לגבי טיעוני הבריאות: ב-2011, אחרי שנים של מחקרי עוקבה שהוכיחו מעל כל ספק שיש *קשר סיבתי* בין עישון פאסיבי לנזקים בריאותים (הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך), הדרישה החד צדדית להציג רפרנסים בנושא היא לא פחות מאווילית.

    לסיכום: העובדה היא שיש פה ובשאר העולם (לא רק בארצות הברית) חוק האוסר עישון במקומות ציבוריים, שנובע בראש ובראשונה מדאגה לבריאות הציבור. כשם שמעשנים מצייתים לו בקלות בבתי הקולנוע, שם מותר היה לעשן בחופשיות עד 1983, הם נדרשים ויכולים לציית לו גם במועדונים.

  44. ארנון says:

    עם כל הכבוד לאספקט הבריאותי, העניין פה מאוד פשוט – עשן הסיגריות מסריח.

    גם מעשנים סובלים כשמעשנים לידם, בייחוד בזמן האוכל.

    המעשנים איבדו את החופש לעשן בזמן שהם שותים בירה, נכון, אך עם זאת רבים הרוויחו את החופש לצאת לבאר ולחזור הביתה ללא צחנה.

    קצת נימוס והבנה שמעשינו משפיעים על הסובבים אותנו לא יזיקו.

  45. ROCO says:

    גם אני שם בצד את כל טיעוני הסרטן.
    עשן סיגריה פשוט מסריח, ושורף בעיניים כמו כל עשן אחר.
    נק.

    תפנימו עם את העובדה הזאת.
    יש לכם הרגל מגונה ומגעיל .
    שדוחה כל בן אדם רציונאלי בעל חושים בסיסים.

  46. צחי says:

    מה שאני מציע הוא פשוט לא לוותר. הייתי כמובן במופע של סוויד וגיחכתי לנוכח הודעת המארגנים ש"אסור לעשן" וכמוני כל המעשנים. אבל כל מי שהדליק סיגריה בסביבתי זכה להערה ולבקשה לא מתפשרת להסתלק מהמקום או לכבות את הסיגריה. כולם ידעו שהם עוברים על החוק ושאסור לעשן וכולם ביצעו זאת. אם סביב כל אחד מאיתנו היה נוצר רדיוס ללא עישון, היינו מכחידים את העישון באותו ערב, אבל רובנו מתביישים. ולמה בעצם? אם נתעקש, נביא את המארגנים והמאבטחים או את הפקחים – המופע ייעצר ואנחנו נצא הצודקים, ואת זה המעשנים כמובן יודעים. אז תתחילו לעמוד על זכויותיכם, כבשים יקרות.

  47. חולה סרטן עם סיגריה ביד says:

    פשוט תמותו בשקט
    נמאסתם

  48. danee says:

    אני מעשן ונהנה לעשות זאת בהופעות ואחרי שקראתי את הדיון הזה אני מאוד אשתדל לא לעשן בחללים שאני חושב שלא סבירים בשביל זה מבחינת גודל\צפיפות\סידור.

    בואו נמשיך להנות ממוזיקה טובה, זה העיקר.

  49. אין says:

    יש פתרון קל ופשוט היום בעולם שכמעט כל אחד מאיתנו מחזיק סמארטפון בכיס.
    פשוט לצלם את המעשנים … לפני כשנתיים הייתי בפאב והתחילו לעשן בו, שאלתי את הבאר מן בצרחה : "באר מן מותר לעשן פה ? ", הוא ענה : "לא, והודעתי כבר לפיקוח, אין מה לעשות !"
    לא חיכיתי דקה נוספת, הוצאתי טלפון וצילמתי את המעשנים. כמובן שחטפתי צעקות וקללות אבל אחרי שניה, כל המעשנים יצאו החוצה לעשן ואני יכולתי לנשום אויר נקי.

    בהצלחה ללא מעשנים

  50. מינכהאוזן says:

    תום, זה לא באמת משנה אם עישון פסיבי מגדיל את הסיכוי לסרטן. אתה מדבר על סובלנות לאחרים אבל נסוג לטיעון הבריאותי כשאומרים לך די בפשטות שזה פשוט מגעיל – זה מסריח, מעיק ומעצבן.
    אין לי בעיה לשבת עם חברים שמעשנים, כי הם חברים שלי וזו סובלנות שאני מוכן לגלות כלפיהם.
    אבל אתה, זר שעומד לידי בהופעה, למה שאני אצטרך לסבול אפילו שאיפה אחת של ג'יפה בגלל ההרגל שלך?
    תכף יקומו פה אנשים ויתחילו להגן על ריחות והפרשות גוף בהופעות.

  51. נעמה says:

    1.זה הכל עניין של נורמה חברתית. היום כבר לא מעשנים במטוסים, בקולנוע, באוטובוסים או בסופרמרקט, זה לא תמיד היה ככה. כמו שזה הגיע למקומות האלה, זה רק טבעי שזה ימשיך גם למועדונים ולברים.
    2.מעשנים לא רק נוטים לתת לעצמם את הפריבילגיה לעשן במקומות אסורים, הם גם ממציאים אלף ואחת סיבות למה זה בעצם בסדר. מגעיל? אז מה, אם אתם לא רוצים לחוות דברים מגעילים תישארו בבית. לא בריא? קודם תעברו לטבעונות ואז נדבר.
    גם אם אני ממש רוצה או צריכה, אני לא אירק בהופעה. למה? הרי אין שום חוק שקובע שאסור לירוק בחדר סגור. זכותי המלאה לירוק. ובכל זאת, אני כנראה לא אעשה את זה. כי זה מגעיל, זה לא מנומס וזה לא תורם בשום צורה לאווירה. זה שיש בהמות שכן מחליטים לירוק באמצע ההופעה למרות שמסביבם יש אנשים, או לחלופין לצרוח, להסתיר, לקפוץ על כל מי שמסביבם, לעשן כל ההופעה או לחלופין לכבות סיגריה על השכן (כן, שמנסים לרקוד עם סיגריה ביד זה קורה), זה לא בסדר כמעט באותה המידה בעיניי. התנהגות דוחה אחת לא נותנת פטור לאחרים להתנהג כמו בני אדם.
    3.סיגריות זה מסריח, זה נדבק לבגדים, לשיער, ואחרי רבע שעה או יותר של שאיפת עשן אני באופן אישי כבר מתקשה לנשום וזה גם עושה לי בחילה. ביום יום אין לי בעיה לצאת עם חבר/ה לעשן סיגריה במרפסת, למרות שאני לא מעשנת. אבל מה כל כך ברור ומובן במצב שבו אדם זר מחליט לעשן סיגריה בחדר סגור ואני צריכה לשתף איתו פעולה? למה אני צריכה להיות סובלנית כלפי משהו שגורם לי להרגיש חולה, גורם לכל הבגדים שלי ולשיער שלי להסריח? אתם דורשים סובלנות כלפיכם- אני רוצה שתהיו סובלניים כלפי. אני לא חברה שלכם ולא חייבת לכם כלום, אני רק דורשת מכם לא לקחת ממני את הזכות לבלות ערב בלי להיחנק ובלי להיגעל מעצמי בדרך הביתה בגלל הריח. וזה לא רק אני, זה גם אנשים מבוגרים יותר, נערים שרוצים לראות הופעה (כמו הילדה בת ה14 שהייתי שהסיגריות הרסו לה כל ביקור בבארבי) או אנשים עם בעיות נשימה. אין לי דרך אחרת לתאר את הטיעונים תומכי העישון שנאמרו פה, מלבד אטימות לשמה.

  52. דן ליבוב says:

    פוסט עם כוונות טובות וחיוביות, אבל מפוספס, אפילו קצת מעצבן.

    אתה מתרכז בפוסט בכל מיני עניינים טפלים, שרק מסיטים את תשומת הלב מהעיקר. כל שאלת האחוז של המעשנים, רוב לא רוב, בכלל לא רלוונטית. גם אם אדם אחד בכל האיזור אינו רוצה שיעשנו לידו וכל השאר רוצים לעשן, לכולם אסור באופן מוחלט לעשן באיזור. פשוט מפני שהזכות שלא להיחשף לפעולה פוגענית של הזולת חזקה בהרבה מהזכות לחשוף את הזולת לפוגענות. בדיוק כמו שהאיסור על הטרדות מיניות או על גנבות אינו תלוי ביחסי הכמויות של מטרידים מול מוטרדים או גנבים מול קורבנותיהם. זה לא עניין ל"פשרות" ול"התחשבות" אלא חובה גורפת של חברה מתוקנת. בדומה, שאלת דעתם והתייחסותם של האמנים בהופעות לעניין אולי מעניינת בפני עצמה, אבל בטח לא כנימוק לאיסור שצריך להיות על עישון ציבורי. זה בטח לא חדש ולא מפתיע, שבין האמנים יש גם אנשים לא תרבותיים ולא מפותחים מבחינה שכלית ומוסרית מספיק כדי להבין את החובה הברורה שבאיסור על כך. בהזדמנות ננסה להסביר להם. בינתיים יותר חשוב למנוע את העישון הציבורי.

    גם התיאור שלך את הבעסה מעישון פאסיבי ו"פגיעה בהנאה" וכו' מתעסק בעניין שולי יחסית. עישון ציבורי פוגע בבריאות של כל סופגי העשן, וזה הרבה יותר רציני וחמור מפגיעה בהנאה מהמוסיקה או כדומה.

    אבל העיקר – הפוסט כתוב בנימה של נאיביות שהיא, סלח לי, על גבול הטפשות המרגיזה. מה אתה חושב שיקרה אם תבוא למעשנים ותאמר להם, "שמעו, זה פוגע בהנאתי שאתה מעשנים לידי בהופעות, אז בבקשה תפסיקו"? הם יגידו, "אה, זה מפריע לך. עכשיו אנחנו יודעים, אז לא נעשן יותר בהופעות. סבבה."? זה בערך כמו לבוא למטריד מיני ולהגיד לו, "אחי, באמת, לא נעים לבחורה שאתה תופס לה בציצי או דוחף לה יד לטוסיק, אז בבקשה ממך, למען ההתחשבות בזולת, חדל מזה, בסדר?", או לפנות לגנב ולומר "שמע, גבר, אתה יודע שאנשים שאתה גונב מהם ממש מתבעסים? ויש גם את הקטע של החוק וזה, אתה יודע, אז די עם זה, אה?". נראה לך? האנשים האלה פשוט ישתינו (או ינשפו סילון עשן) ישר על פרצופך. על הזין שלהם איך אתה מרגיש, הבריאות שלך וגם החוק. מה שמעניין אותם זה מה שמתחשק להם ומתאים להם, וכל העולם יכול להמשיך לדחוף. די לקרוא כמה תגובות ייצוגיות פה לפוסט שלך כדי לראות עם מי יש לנו עסק. אתה פונה להגיון שלהם? ליכולת השיפוט המוסרי שלהם? לאנושיות שלהם? נו, באמת – איפה אתה חי?

    זה באמת מאוד מצער אבל גם מאוד ברור: הדרך היחידה למנוע מהמרעילים האלה להמשיך לפזר את הטינופת שלהם בציבור על חשבון הציבור, היא באמצעות חקיקה מתאימה ואכיפה נוקשה וקפדנית שלה. הישראלי המצפצף שלא אכפת לו מרווחתו ומבריאותו של הזולת וגם לא מהחוק, הוא בדיוק אותו "משתין במכנסיים", כמו שכתבת, ברגע שהוא עומד לחטוף במקום שכואב לו, והוא יתקפל מהר. ואחרי שנרגיל אותו לחטוף ולהתקפל על בסיס קבוע, ולא מדי פעם, כשבמקרה יוצא לאיזה פקח לעבור בשטח, הוא פשוט יתרגל ויפסיק בכלל. בינתיים האכיפה של הרבה מהרשויות היא די דרדלה, וההוכחה הברורה לכך היא מספר המקומות שעדיין מעשנים בהם כמעט כל הזמן.

    בישראל של היום אפילו הערס הכי דפוק והפרחונה הכי מפוסטמת לא יעלו על דעתם לעשן באוטובוס, בקולנוע או בתיאטרון. לפעמים נדמה שזה תמיד היה כך, אבל שאלו מי שהסתובב פה לפני 30-40 שנה, ותופתעו מאיך שזה היה פעם. מה קרה? נחקקו חוקים מתאימים והם גם נאכפו, הציבור התרגל, וזה נעשה לנורמה בסיסית, כמו שזה צריך להיות. אז בואו נעזור לציבור להתרגל במהירות לנורמה מתאימה גם הפעם. תיעוד, דיווחים ותלונות, ובעיקר לחץ על הרשויות לאכוף את החוק – זו הדרך.

  53. ailaG says:

    קודם כל, עישון לא סתם "פוגם" בהופעה. לי הוא גורם להשתעל – והיה כבר מקרה של התקף שיעולים. ועוד אפקטים חביבים שאני לא אפרט פה.

    שלא נדבר על אנשים עם אסתמה ושאר מחלות קשות משלי. בשביל שאחד המגיבים המעשנים יוכל להדליק סיגריה בהופעה, אסתמטי נאלץ לשבת בבית. ואני תמיד תוהה אם יש איזה חולה סרטן שרוצה נורא לנקות את הראש ולבלות אבל אנשים שבא להם לעשן דוחקים את רגליו משם..

    שנית, אי אפשר לבקש ממעשנים להפסיק לעשן. אפילו להעביר את הסיגריה ליד שרחוקה ממכם אי אפשר לבקש מהם. מנסיוני, כמה שלא אנסה להיות מנומסת, התגובה נעה בין התעלמות להשפלה לכמעט אלימות. וכבר הייתי בהופעה שבה כשביקשתי ממעשן לידי להעביר את הסיגריה ליד השניה (הוא הדליק אותה כשראה שאני משתעלת והחזיק אותה ממש קרוב לחזה שלי -תנועה אחת של הקהל הצפוף והוא היה עושה לי כוויה) – לא רק שהוא המשיך לעשן עליי, הוא התחיל לאפר עליי. כשאין לי לאן לזוז. אין עם מי לדבר, זו אוכלוסיה של אנשים שהניקוטין עלה להם לראש. (טוב, יש כמה מעשנים שלפעמים מקשיבים, אבל זה טיפה בים. כבר יצא לי אפילו שאחמ"ש בארומה עישן לתוך המתחם ללא העישון בגלל שביקשתי ממנו בנימוס לסגור את הדלת)

    שלישית, לאלו שלא מאמינים לסטטיסטיקות, בפעמים הבאות שאתם במקום מעושן עצרו רגע וספרו את מספר האנשים שאשכרה מעשנים. כשניסיתי את זה יצאו תוצאות מעניינות: ברוב הפעמים היו ממש מעט אנשים. למשל שניים בחדר מלא אנשים. אבל העשן כל כך דומיננטי שנדמה כאילו "כולם" מעשנים, וכשמעשן נמצא ליד חברים שלו נדמה כאילו "כל החבורה" מעשנת. אבל זה לא. זה שני אנשים שמכתיבים לחדר שלם מה לנשום.

    מעשן צפוני: נא חפש בויקיפדיה על חוק גודווין לויכוחים אינטרנטיים. הפסדת.

  54. נאור says:

    יש לך את כרטיס הכניסה או הוכחה אחרת שנכחת בהופעה? יש לך תמונות בהם רואים עישון מתבצע בפועל? אתה זכאי לפיצוי מבעלי המקום, עד 30,000 ש"ח בתביעה קטנה. אם אתה אזרח איכפתי, במקום להאשים את כל העולם ולהתבכיין על מר גורלך, קום ותעשה מעשה. פרטים על איך לעשות זאת, אצלי: cyprofloxacin@gmail.com

  55. יעל says:

    ממש לא משנה אם המעשנים הם רוב או מיעוט. מה שמשנה, זה ש*אין שום הצדקה*, שאנשים שבוחרים להיות בריאים ולא מסריחים, יצטרכו לסבול מאחרים מעשנים שבחרו אחרת. ואפשר להתחיל לז**ן את השכל ולהגיד "אם כל הלא-מעשנים רוצים להיות בריאים, אז למה הם אוכלים ג'אנק?", אבל בתכלס, מעבר לעובדה שיש גם מי שמקפידים על אורח חיים בריא, אם אני בוחרת לאכול ג'אנק זה משפיע רק עליי. אבל אם אתה בוחר לעשן לידי, זה משפיע על שנינו. ואתה לא תחליט בשבילי שאהיה מעשנת פסיבית או שאחזור מסריחה ועם עיניים צורבות הביתה. שיא החוצפה.

  56. יפעת says:

    אני כ"כ איתך… לא יכלתי לנסח יותר טוב…
    אם פשוט נבקש יפה אולי גם נקבל..
    ביומולדת של חברה באיזה פאב מרתפי מעושן וחנוק (עם מוזיקה דיי טובה במפתיע..) ביקשתי באיזה בחור שפשוט לא ידליק את הסיגריה כי אני אסמטית, ביקשתי יפה והוא לא הדליק..כמובן שהפרחה שישבה עם החבר'ה שלו כן הדליקה דקה אחר כך אבל לפחות ניסיתי. אם כל אחד מאיתנו יבקש יפה, לפחות מאדם אחד במועדון, בסוף אנשים יבינו…זה לא מה אומרים , זה איך, לבקש ברצינות, בטוב..בלי כעס, פשוט להסביר כמה זה מפריע… זה או זה או להזמין פקח..כמה שזה נשמע רשע והורס את כל הבילוי או ההופעה, אבל אם אין ברירה אין ברירה..

  57. איתי says:

    אני כל כך איתך… ויש לי דוגמה יותר טובה להמחיש למעשנים כמה הם בלתי נסבלים (כי אני חושב שהדוגמה עם האוכל השנוא לא מספיק חריפה..)
    תדמיינו שאתם במסיבה ויש את הקטע הכי אהוב עליכם… לפתע חלק מהאנשים מורידים את המכנסיים ומתחילים להשתין על ידכם, אולי קצת מתיזים עליכם כי כשהשתן פוגע ברצפה הוא מתפזר לכל הכיוונים. הרי בא להם להשתין, למה עכשיו ללכת החוצה להשתין. הרי מה רע בשתן, מישהו שואל אותך כשאתה מנסה להפסיק אותו – זה לא רעיל אפילו, תפסיק להיות ילדה קטנה שנגעלת.
    לו הייתה נורמה מוזרה כזו להשתין בכל מקום במסיבות, הייתם ממשיכים להגיע אליהן?
    אז למה שאני אגיע למסיבות של מעשנים? זה ממש אותו דבר, וזה בנוסף גם מזיק לבריאות מעבר לסירחון ולצריבה בעיניים.

  58. עופר says:

    מסכים עם כל מילה, חוץ מהשיר של אינטרפול :-)

  59. תומך בהגברת אכיפה, הגשת תלונות, וגם חרם על מועדונים שמצפצפים. ולמעשנים, טפו טפו תיהיו בריאים רק טיפת התחשבות במקום ציבורי, ללא קשר לחוק

טראקבאק לפוסט

  1. מבצע קידום הופעות ללא עישון | המאזין
  2. נחמה אנגלופילית | המאזין
  3. מתחילים בזמן | המאזין

התגובות סגורות.