מתחילים בזמן

בקרוב אחגוג שנתיים לפוסט מעורר הדיון על עישון בהופעות. איזה כיף לראות ולהריח שהמצב השתנה מאז. כבר לא מעשנים כמעט בהופעות. קהל המעשנים מתחשב ועושה הפסקות עישון בחוץ, ובעלי המקומות אוכפים את המדיניות בנחישות.

זה מעולה שלא מעשנים בהופעות, אבל יש עוד משהו שאפשר לשפר. סטטוס של קוואמי בפייסבוק הצית לי את הדמיון:

אם הייתם יודעים שיש ארוע ממש ממש מגניב לטעמכם ושהוא יתחיל, כלומר באמת יתחיל ובלי איחורים בכלל, ב21:00 בערב - הייתם באים בזמן?

התברר שקוואמי נגע בעצב רגיש. לפי התגובות כולם מתוסכלים מאיחורים כרוניים בהופעות. כל אחד שיתף את החוויה שלו, בין אם זה להגיע מוקדם ולהרגיש כמו אידיוט כשכל מה שיש לעשות זה דאחקות עם השומר או שאי אפשר להגיע בכלל כי ההופעה מתחילה מאוחר מדי ביום עבודה. המסקנה ברורה - הקהל רוצה הופעות שמתחילות בזמן.

במהלך השנים הפנמתי את האיחורים האלה. אמרתי לעצמי שהם חלק מהרוקנרול. אמרתי לעצמי שאם אגיע בזמן, או יותר נכון, מוקדם, אנצל את הזמן לשתות בירה עם חברים. אך כשאני מתבונן שוב בתופעה אני נזכר עד כמה היא מעצבנת, שאי אפשר לדעת לעולם מתי הופעה תתחיל. תמיד הייתי צריך לנחש מתי האמן יעלה לבמה ויותר מדי פעמים הגעתי מוקדם מדי או אחרי כמה שירים. יותר קל כבר לזכות בפאקינג טוטו.

זו השיטה שלי לניחוש שעת ההתחלה של הופעה. ככל שהשעה הנקובה מאוחרת יותר כך האיחור יהיה גדול יותר. אם ההופעה אמורה להתחיל בסביבות 8:30, היא תתחיל בין 9:00-9:30. הופעות שסומנו לשעה 10:30 לא יתחילו לפני 11:30-12:00 ולפעמים אפילו מאוחר יותר. אם הרבה להקות מופיעות באותו הערב מקדם האיחור לפעמים קטן, לפעמים לא. לכו תדעו.

האיחור הכי מטורף שחוויתי היה בהופעה של הפוסי של לוסי. זה היה לפני שנים. לא עזר שבאתי לבארבי באיחור אופנתי של שעה. ההופעה לא התחילה לפני 2 בלילה. אין לי מושג למה, אבל זה היה סיוט ואני לא יודע איך החזקתי מעמד כל כך הרבה זמן. לא כולם היו נחושים כמוני כך שהבארבי היה די ריק. חלק גדול מהקהל נטש אותו לטובת המיטה החמה.

הגיע הזמן שנפסיק את הבולשיט הזה, שהופעות יתחילו בזמן. אני לא מקבל טיעוני ביצה ותרנגולת, קהל שמאשים את האמן שמאשים את הקהל וחוזר חלילה. לכולנו יש אחריות.

הלהקות ומקומות הבילוי צריכים לפרסם את זמני האירוע באופן ברור. כלומר, לפרסם בנפרד את שעת פתיחת הדלתות ושעת תחילת המופע, ועוד יותר חשוב, לעמוד בהם בפדנטיות. יש רק 10 אנשים בקהל והגיעה השעה? דה שואו מאסט גו און. אם יש כמה להקות באותו הערב, כל להקה צריכה לעלות ולרדת בדיוק בזמן כולל הדרן. הלהקות הכי גדולות בעולם עובדות ככה בין אם הן מופיעות סולו או בפסטיבל. אין שום סיבה שזה לא יקרה גם אצלינו.

הקהל מצידו צריך לכבד את הזמן של הלהקות, כמו שהוא רוצה שיכבדו את הזמן שלו. אם אמרו שהדלתות יפתחו ב-8:30 וההופעה אשכרה תתחיל ב-9:00, תהיו שם בזמן. בין אם תרצו לבוא מוקדם ולתפוס מקום בשורה הראשונה או בול בזמן לאקורד הראשון, הבחירה היא בידכם. העיקר שתצביעו ברגליים בעד להקות שמופיעות בזמן.

כולם ירוויחו מהופעות שיתחילו בזמן. הקהל שצריך להזמין בייביסיטר או לקום מוקדם לעבודה יוכל סוף כל סוף להתארגן ולהגיע. המוזיקאים יזכו לעוד קהל ויוכלו לתכנן את היום שלהם הרבה יותר טוב. רוב הסיכויים שגם הם צריכים לעבוד למחרת או לארגן מישהו שישמור על הילדים.

כל מה שצריך לעשות זה לפרסם את הזמנים בצורה ברורה. 8:00 פתיחת דלתות. 9:00 תחילת המופע. מתחילים בזמן. בקצה כבר הפנימו את זה. ומה אתכם?

(תמונה מאת Espen Faugstad)

  1. אביטל says:

    הסיבה האמיתית: מתחילים בזמן = מוכרים פחות אלכוהול

  2. נמרוד says:

    טוב לראות שחזרת!

    ממש כמו בנושא העישון, גם בתחום הזה יש שיפור בשנים האחרונות – בהופעות חו"ל בבארבי מצויינת שעת פתיחת דלתות ושעת תחילת הופעה, ולרוב מדייקים. הפוסי של לוסי כנראה באו ישירות מהניינטיז ואף אחד לא סיפר להם שהיום מקובל להתחשב בקהל.

  3. יעל ר. says:

    קוואמי היה צריך לשאול שאלה נוספת: כשהופעה מפורסמת כמתחילה ב-22:30 אבל כנראה תתחיל, כרגיל, שעה-שעתיים אחרי, האם תטרחו לבוא? לא שהקהל בפייסבוק מייצג משהו, אבל לו השאלה הזו היתה מופנית כלפי קהל הופעות רחב יותר, הרבה היו עונים בשלילה, במיוחד אם ההופעה באמצע השבוע.
    המועדונים והלהקות לא מפנימים שהקהל בהופעות הוא לעתים צעיר יחסית (כלומר, תלוי בתחבורה ציבורית שנגמרת בחצות ולעתים לפני, ובלקום לבית ספר), לעתים מבוגר יותר (כלומר, יש ילדים ועבודה בבוקר) ולא בהכרח תל אביבי (כלומר, ההופעה לא חמש דקות הליכה מהבית). כל סוגי הקהלים הללו מוותרים על הופעות באופן קבוע, בגלל השעות המאוחרות והאיחורים שעוד נוספים להן.

    ואגב, בכמה הופעות האחרונות שבהן נכחתי והאמן פרסם "באמת יתחיל בתשע וחצי" – ההופעה לא התחילה בשעה האמורה, וזה עוד מעצבן כפליים.

    אתם רוצים שקהל ישלם על הופעות – כבדו את הזמן שלו, כבדו את שעות השינה שלו כדי שיוכל ללכת לעבודה בבוקר ולהרוויח כסף כדי להוציא אותו עליכם.

  4. כל מילה של יעל.
    בקונצרטים קלאסיים זה עובד מצוין, מה שמחליש את טענת "יותר מוקדם = פחות אלכוהול". אנשים מגיעים עד שעה לפני ושותים ואוכלים לפני-כן. וגם בהפסקה (כמו אנשים שמזמינים עוד משהו במהלך הופעה).

  5. shiuy says:

    ממש לפני כמה שבועות הלכתי עם חברים להופעה חינמית באמצע שבוע בבר כלשהו ברוטשילד, שהיתה אמורה להתחיל (רק לפי הכתוב)ב-22:00. הגענו קצת לפני, ישבנו בחוץ, דיברנו, שתינו, ב-22:30 הבר עדיין היה יחסית ריק ואין סימן ללהקה, ואז התחלנו להמר בינינו מתי יש סיכוי שתתחיל ההופעה – האופטימיים שבינינו אמרו 23:00, כשבפועל מי שאמר 23:37 היה יותר קרוב.
    תם עידן האיחור האופנתי! הקהל קורא לסדר חדש! אופנה חדשה! אופנת הדיוק (היחסי, לפחות).

  6. זז says:

    מצטרף לצעקה. אני מאד אוהב ללכת להופעות חו"ל בבארבי, כשמגיעות כאלה. אבל זה סיפור של כמעט שעה וחצי נסיעה מהבית שלי, גם בהלוך וגם בחזור. ההופעה של קאלקסיקו, למשל, שהיתה מעולה, התחילה באיחור של שעתיים בערך. נכון שהיתה באמצע עוד איזו להקת חימום, אבל לא בשביל זה הגעתי. ההמתנה להופעה היתה מבאסת, ולנהוג עוד שעה וחצי אחרי הופעה שנגמרת באחת זה ממש לא תענוג. בהחלט הגיע הזמן להתחשב קצת בקהל, ובמיוחד בקהל הלא-תל-אביבי.

  7. Mr.globy says:

    חג שמח
    אין אני משפטן אך דומני כי צריך לתקוף את הנושא גם מבחינה משפטית.
    אין לקבל שום טיעון של אף אמן לגבי אי תחילת הופעה בזמן.
    כאשר אני רוכש כרטיס להופעה כל שהיא הרי אני כורת חוזה מסויים עם האומן.
    בחוזה מעין זה ישנם שני צדדים.
    האחד האומן אשר מציג את מרכולתו.
    השני הצרכן אשר רוכש את מה שהוצע לו.
    על שני הצדדים לעמוד בחוזה.
    אי עמידה בחוזה הינו בשפה פשוטה הפרת חוזה.
    יקום נא אחד מהלקוחות אשר קנה כרטיס במיטב כספו. ויתבע את האומן בתביעה ייצוגית על גרימת נזק.
    ברשימת הנזקים ניתן לטעון למשל, הוצאות נוספות לשמרטף, עלות נסיעה במונית במקום באוטובוס, עלות רכישת מזון עקב איחור הגעה חזרה הביתה ועוד כהנה וכהנה.

  8. נגעת בנושא חשוב, וטוב שנגעת. אני יכול לומר שאצלנו הסיפור הזה מפריע מאוד ואנחנו תמיד פדנטיים לגבי זה. אניניכול לומר שאין אירוע שידינו מעורבת בו שלא יהיו רשומים בפרסומים גם שעת פתיחת הדלתות וגם שעת תחילת המופע. לשעת תחילת המופע יש אפשרות איחור (קדימה) של עד 10 דק׳ בלבד וזה בדרך כלל לא קורה, או קורה רק במקרים חריגים, כשהגיטריסט נפל לשירותים נגיד. או מקרי חירום אחרים.
    כדאי לשים לב שהשעות די קבועות במקומות מסוימים: הופעה בבארבי תמיד תתחיל ב22:45/23:00, אם פורסמה ב21:00. בזאפה – ב20:00 מתחילים במנה ראשונה וההופעה תתחיל ב22:00. בתמונע מכניסים ב22:00 ומתחילים ב23:00.

  9. גלית says:

    מסכימה לגמרי. ומחזקת את הנקודה של התחלת הופעה בשעה סבירה. למה למען השם הופעה צריכה להתחיל בעשר וחצי, או אפילו בתשע וחצי? (וזה עוד לפני האיחור שהפוסט מתייחס אליו.)
    למה לא בשבע? שמונה? שמונה וחצי? תשע, גג? אני אוהבת מוסיקה ,במיוחד כשאני זוכה לשמוע אותה חיה, אבל אני
    כמו רוב ההורים, והרבה אנשים אחרים -קמה מדי יום בשש ,שש וחצי ואם אלך להופעה שרק מתחילה (אם יתחילו בזמן..) בעשר בערב , לא אוכל לתפקד למחרת. אז אני לא. וחבל.

  10. נמרוד says:

    כמה שזה נכון… נמאס לחכות שעה ויותר להופעה שתתחיל אחרי השעה שמפרסמים… זה צריך אפילו להגיע לחקיקה לטעמי.

  11. גנגי says:

    אני מודה – התרגלתי כבר, כי אני הולכת כבר הרבה מאוד שנים לים של הופעות מדי שבוע – אבל נכון, זה מעצבן, והייתי שמחה לו היה אחרת, בעיקר לאור העובדה שאצלי הרבה פעמים הופעה היא עבודה (אני צלמת מוזיקה), ואני מגיעה גם לסאונד-צ'ק, וגומרת לעבוד אחרי שכולם כבר הלכו הביתה, וככה יוצא שאני נמצאת במקום לפעמים שעות ארוכות-ארוכות-ארוכות, שבחלקן בכלל אין לי מה לעשות, כי הסאונ-צ'ק נגמר מזמן וההופעה אפילו לא בתכנון עדיין, למרות שהזמן שצוין כתחילתה עבר כבר לפני זמן רב מאוד.
    יש מקומות שבהם אני יודעת להעריך את פערי הזמן בין זה שצוין במודעות ובין זה האמיתי, כמו באזור או בלבונטין, ויש מקומות שבהם אני צריכה להתפלל שההופעה בכלל תתחיל מתישהו, כמו בבארבי. בכל מקרה, כיוון שאני מגיעה מחוץ לתל אביב ויש לי גם תוספת של כארבעים דקות נסיעה לכל כיוון, מדובר בשעות ארוכות ומייגעות שמתבזבזות על כלום ובעייפות מצטברת שעלולה להתבטא אחר כך גם בנהיגה שלי הביתה.

    הלוואי שההופעות יתחילו בזמן, ונאמר אמן.

  12. יערה says:

    איפה חותמים כדי להצטרף למחאה?
    זה משהו שמטריד אותי והרבה חברים שלי כבר שנים

  13. צחי says:

    אני כבר שנים מנסה להלחם את המלחמה הזו, ושמח לראות שאני לא לבד. יש הרבה הופעות שאני מוותר עליהן מראש בגלל שעת ההתחלה, בוודאי כשאני לוקח בחשבון את אפנת האיחור הפלצני במועדוני תל אביב. אז כדי להתאוורר אני עולה על מטוס ללונדון. שם, לא נגרע מכבודו של אריק קלפטון אם הופעה שלו מתחילה ב-20:00 ולא ב-22:30 כביכול. הוא עולה על הבמה ב-20:00, מכבד את הקהל שהגיע לראות אותו, ועושה מה שהוא עושה, וכמותו כמעט כל מי שנסעתי לראות בשנים האחרונות. אם יש איחור, הוא של חצי שעה מקסימום, וגם אז האמן מתנצל בפני הקהל.

  14. אורן says:

    מסכים עם הכתוב. אין סיבה שהופעות לא יתחילו ב20:00, ובאמת יתחילו.
    צריך פשוט שלהקות יצברו ביצים ויתחילו לנגן מול מעט קהל. אז כן, זה אומר לנגן יותר שירים.
    לי היתה חוויה נהדרת עם אלקטרה בחמישה במאי (ירושלים) באיזה ערב חורפי. הם כתבו 21:00 בפרסומים, וכשהגעתי ב21:02 הם כבר היו באמצע שיר. אז כן, בחצי שעה הראשונה אני ועוד ארבעה חברים קיבלנו הופעה פרטית של אלקטרה (אני לא מתלונן, כמובן:), אבל הם פשוט ניגנו בסימטה הקטנה הזו בשוק במשך שעתיים. בתחילת השעה השניה היה כבר מפוצץ.
    אגב, ללהקות שאין מספיק דיקוגרפיה בשביל למלא שעתיים- גם קאברים זה בסדר (זה מה שאלקטרה עשו כמה פעמים בחלק הראשון של ההופעה, והיה מעולה).

  15. חמוטל says:

    אין לי הרבה מה לחדש בנושא. גם אני הולכת המון להופעות. מאז שעברתי לת"א זה גם נהיה יותר קל.
    כבר למדתי את השעות האמיתיות של תחילת הופעה בכל מועדון.
    בארבי וזאפה מפרסמים תמיד שעת פתיחת דלתות ושעת תחילת הופעה. בבארבי זה בד"כ מתאחר מהמפורסם בעוד כחצי שעה…
    באוזןבר ובלבונטין יש בד"כ שתי הופעות בערב ואז הראשונה מתחילה בסביבות תשע שזה זמן סביר.

    להגיד שאני מרוצה מהשעות ושהתרגלתי? לא. בד"כ פשוט קמה עייפה ביום למחרת (וקמה מוקדם!)

    חושבת שה"מחלה" הזאת היא בעיקר בת"א ובעיקר בסצינת השוליים.
    אם הופעה של כוכב/ת מיינסטרים היתה מתחילה באיחור כזה גדול הקהל פשוט לא היה בא יותר.
    אולי צריך ללמוד קצת מקהל המיינסטרים.

    מכירה מוזיקאי שחזר אחרי שנים בחו"ל ובהתחלה מאוד הקפיד להתחיל בזמן, אבל גם הוא נגרר בעל כורחו לתרבות האיחורים, כי מה הוא בסה"כ רוצה? שיהיה קהל בהופעה שלו.
    אבל הקהל רגיל לאיחורים, אז הוא גם מאחר בהתאם.

    נכון, הלהקה/זמר/ת לא רוצים להפסיד קהל והמקום לא רוצה להפסיד לקוחות שותים ומצד שני הקהל לא רוצה להתייבש ולבזבז סתם את זמנו.
    מישהו מהצדדים יצטרך למצמץ ראשון.

התגובות סגורות.