Not On CNN - An Israeli Music Compilation

נסעתי לי לחופשה של שבועיים מדהימים בשבדיה. התארחתי אצל מספר אנשים, בעיקר דרך הפרויקט החברתי המופלא Couch Surfing, ותהיתי איזה מתנה להביא להם. משהו מגניב, משהו שלא יכביד לי על הגב, משהו ישראלי שקשור לתרבות שלנו. הבעיה היא שאין בדיוק משהו ישראלי טיפוסי שאפשר להביא להם. חמסות קטנות? זה נותן אימג' פרמיטיבי לגבי התרבות שלנו, מה שגם אני לא מאמין בהם בשיט. במבה? כבר מזמן איבדה את היוקרה שלה בעיני בתור דבר ישראלי נחשק, מה שגם היא פשוט תימעך בתיק. אז מה לעזאזל אוכל לתת למארחים האדיבים שלי שקשור לישראל?

אחרי קצת מחשבה הגעתי לתשובה - מוזיקה כמובן. החלטתי להכין מיקסטייפ של מוזיקה ישראלית ולחלק אותו למארחים ולאנשים טובים בדרך. אין כמו מוזיקה לקירוב לבבות, לעורר רגש והזדהות, ולהשכיח קצת את הצרות. מה שגם רוב האנשים אוהבים מוזיקה, ובטח שבשבדיה איפה שיש תרבות מוזיקלית מאוד מפותחת והמון תמיכה במוזיקאים. אין לשבדים, ובכלל לחו"לניקים, שמץ של מושג שאנחנו לא רק מילטאנטיים, אלא גם אמנים, ושיש פה חתיכת סצינה מוזיקלית.

אז הבנתי איזה מתנה לתת, אבל אז עלתה השאלה הגדולה מכולן - איזה מוזיקה לכל הרוחות לשים במיקסטייפ? בעברית? אנגלית? מוזיקה יותר מערבית? או יותר מזרחית? אמנים ושירים חשובים? חומר מחתרתי מהשוליים? דברים חדשים או ישנים? החלטתי ללכת על מיקס אישי של דברים שאני אוהב ובא לי לשים, ושבעצם כולל איזשהו שילוב מהכל. דברים ידועים יותר, וידועים פחות, בעברית כדי שישמעו את השפה המקומית, באנגלית כדי שיהיה יותר קל להתחבר לזה, חומר יותר מערבי, חומר עם טוויסט מקומי. שזה יהיה אישי, ובעיקר שתהיה שם מוזיקה מעולה.

החלטתי גם ללכת על מיקסטייפ שפחות זורם ויותר חותך ממקום למקום, להציג באיזשהו אופן את הפסיפס התרבותי הישראלי, ואת רצף החיים הקטוע פה. השתדלתי גם לא לשים דברים שנשענים חזק מדי על מילים בלבד, אלא שגם אם הם בעברית אפשר להבין איזשהו רגש שיוצא מהזמר הישר למאזין. הרי דמיינו לכם אם הייתם מקבלים מיקסטייפ של מיטב המוזיקה הפולנית, האם הייתם יכולים להתחבר לאיזשהו שיר עם מילים יפיפיות שאתם לא מבינים כלל וכלל? אשכרה ניסיתי לדמיין כיצד שירים היו נשמעים בפולנית כדי להבין אם הם עוברים את המחסום הבינלאומי או לא.

תמונת המיקסטייפ - סתם רחוב תל אביבי

תמונת המיקסטייפ - סתם רחוב תל אביבי

אחרי כל מיני משחקים עם השירים ועם הסדר שלהם ולא מעט חומר מעולה שנשאר על שולחן השרטוט, אלה הזוכים המאושרים ששוגרו לשבדיה:

  1. Boom Pam - Alakazam - כיפי, קיצי, גרובי, ים תיכוני במידה טובה, עם ליריקה באנגלית שמבוססת על הלהיט הידוע של סטיב מילר בנד אבראקדברה, וטובה(!). בכלל, פתיח מהנה וקליל למיקסטייפ של מדינה הידועה כלוחמנית ומרושעת בתקשורת.
  2. פורטיס - חתול מפלצת - שיר עם סאונד מאוד מיוחד בגלל תיפוף על כיסא של ז'אן ז'ק גולדברג (ז"ל) וסגנון השירה הביזארי של פורטיס. אחד מהשירים המוזרים והידועים והאהובים במדינתינו די על כל הבריות. מעניין האם זה מתרגם בהצלחה מחוץ לגבולותינו.
  3. Shy Nobleman - Lonely Boy - בדידות ושיר יפיפה באנגלית עם דיסטורשן וכינורות זה משהו שכולם יכולים להזדהות איתו. האלבום ההוא, "How To Be Shy", נבחר בזמנו על ידי אחד ממבקרי מגאזין ה-Rolling Stone באמריקה כאחד מאלבומי השנה ב-2001. שי עזב את המוזיקה בשנים האחרונות לטובת הטלוויזיה, וחבל שכך.
  4. אד טרנר אנד דה דנילוף סנטר - סופי - חם מהתנור - שיר מחתרתי ומלוכלך שמלא באנרגיה ומאוד מאוד קאצ'י ומהנה, ממש על הקצה המדמם של המוזיקה החדשה בארץ. אגב, השגתי את ידי על אלבום הבכורה של אד טרנר והוא פשוט מעולה.
  5. Kitzu - Diamonds - אולי השבדים יחשבו שקיצו הם להקה מקומית או מהאיזור הסקנדינבי. זה לגמרי מפתיע שעושים מוזיקה כזאת איכותית, מתוחכמת, וחדשנית במדינה שאמורה להיות מלאה בחול וגמלים.
  6. שלום גד והיהלומים - השבועה - למרות שהשיר בעברית, הוא מושר בצורה כל כך חלקה וריגשית, ובטח שמוזיקלית מדובר בשיר רוק/פופ מאוד קליט ויפה שקשה שלא להפוך לשבוי שלו. שלום גד ידוע בתור המוריסי הישראלי, כך שמעריצי מוריסי העולמיים בטוח יהנו.
  7. הקליק - אינקובטור - בשנים האחרונות הקליק חזרו להיות מאוד רלוונטיים בתקופה של פוסט-פוסט-Pאנק וקיבלו את הכבוד הראוי להם. כמובן שאינקובטור הוא אחד מהידועים שלהם, ובכלל שיר כיפי וקופצני שלא דורש שום הבנה בעברית, אלא רק בגרוב.
  8. רוקפור - כל כיוון - הייתי חייב לשים משהו מהאלבום "האיש שראה הכל", אחד מהאלבומים הישראלים הכי טובים בכל הזמנים. זה אלבום שמלא בקסם, והשיר הזה מכיל תמצית מאוד מרוכזת של הקסם הזה שזולג הרבה מעבר למילים.
  9. אביב גדג' - עיר בלי זיכרון - אביב גדג' הוא ייצוג מאוד מעניין למוזיקה ישראלית. מצד אחד הוא מתכתב עם דברים מאוד מערביים כמו רוק, ומצד שני עם קצה יותר מזרחי ושונה. מעבר לזה השיר הזה מאוד גרנדיוזי, נשמע מעולה, ומאוד סוחף.
  10. נושאי המגבעת - אני טקסט פוליטי? - עוד להקה שזכתה לעדנה בשנים האחרונות, ולדעתי להקה שיש בה משהו מאוד ישראלי בהוויה שלה. בחרתי שיר יותר מוזיקלי מהרפרטואר, למרות שבעצם כל אחד יכול להבין את הפזמון הפוסט מודרני שלו ("text politi, yeah").
  11. Electra - Better Sound - עוד אחת מהלהקות שנולדה בישראל בטעות, וזה בסדר גמור. הם אנגלופילים כמוני, אבל אנגלופילים שיודעים לעשות שירי פופ מעולים כמו שסופרגראס ידעו פעם לפני הרבה שנים.
  12. צ'ארלי מגירה - אתמול היום ומחר - שיר נאיבי כאילו מתקופה של סרף ורוקבילי שלעולם לא היתה פה, או שבעצם נמצאית כאן רק הרבה אחרי שהיא באמת התרחשה אי שם בארה"ב.
  13. Midnight Peackocks - Hashish - פתחתי את המיקסטייפ במסיבה ואסיים אותו במסיבה. המידנייט פיקוקס מעניינים בגלל ההשפעה של המוזיקה הערבית ששומעים בבירור בצליל שלהם, השפעה שלגמרי נמצת פה לא רק כי חיים בארץ גם ערבים ישראלים, אלא גם על התרבות שלנו שמלאה בוואלה ובחומוס.

אם גם פניכם מועדות לחו"ל ואתם רוצים להשוויץ בתוצרת המקומית, או סתם להנות לכם פה בארץ, אפשר להוריד את המיקסטייפ. כמובן אם אהבתם, תתמכו באמנים, תלכו להופעות, ותקנו את האלבומים. אגב, איזה מתנות אתם נותנים לאנשים טובים כשאתם מטיילים לכם בחו"ל?

  1. קסטה says:

    משימה לא פשוטה, לדעתי בוצעה בהצלחה
    מאמצת את הרעיון היפה באופן מיידי (נשלח קישור לגרמניה)

  2. ע. says:

    א. אוסף מעולה עשית.

    ב. כשאני עשיתי קאוצ'סרפינג בהונגריה, הגעתי לבחור אנגלי חובב סמוג. הכנתי לו אוסף סמוגים ישראליים ובסביבה. בלילה שתינו עם עוד אנשים הרבה אלכוהול שזיפים ביתי ושמענו. כולם התרגשו. והבחור מעריץ עד היום את רות דולורס וייס.

  3. איזה פוסט כיפי!
    כיף לקרוא על תהליך החשיבה על המיקסטייפ, כיף לקרוא את ההמלצות על השירים, וכמובן, כיף להוריד ולשמוע. אני לא מכיר הכול, אבל השירים שאני כן מכיר הם בחירות מעולות.

  4. D! says:

    רעיון מעעולה וביצוע חמוד
    האמת שמתאים לי במיוחד לאור חוסר היכרות עם חלק גדול (מאד) מהשמות

  5. איזה יופי, בנאדם. רעיון מעולה, ולפי רשימת השירים נראה גם אוסף בנזונה. יש מצב טוב שאוריד ואצרוב לפני הפעם הבאה שאפגוש אורחים מחו"ל, או אתארח בעצמי :)

  6. נועה says:

    בייב, זה גדג', לא גאדג'.
    :)

  7. יקיר says:

    כל הכבוד, אחלה רעיון למתנה
    לדעתי צריך לעשות מין אתר כזה שכל מיני אנשים יכולים לעלות מיקסטייפים מייצגים מהמדינות שלהם
    כמו המיקסטייפ שאתה עשית.

  8. עלמה says:

    רעיון גאוני. אני בדיוק מתלבטת מה להביא למארחים שלי מחר בקאוצ'סרפינג, ונראה לי שאלך על שילוב של תבלינים מקומיים+ המיקסטייפ הזה.

התגובות סגורות.